Ford Mustang GT 520

Ford Mustang GT 520

     Jak jinak, i tento fotogenický skvost jsme poprvé viděli na letošní výstavě v Sinsheimu. O Mustang v Německu zakopnete téměř na každém kroku, ale asi těžko v tak promakané úpravě, v jaké je tato oranžová předváděčka od JBL. Titulek hovoří o dvojité síle. Jednak na výstavě byly u auta dvě hostesky, které dělaly neuvěřitelné  věci, až se blesk přehříval, avšak, bavíme-li se o profi montáži je předsi jasné, že double power znamená excelentní skloubení tuningu a autohifi - takže, pojďme na to!
TuNiNG
     Znalci už jistě postřehli, že tento Mustang není  sporťák naučený na fast food v podobě rychlé úpravy nastříkáním a koupením větších, hezčích disků, ale pořádnou americkou zapékačkou, která umí upéct gumy kdykoliv a kdekoliv. Rodištěm úprav je totiž největší německý dovozce amerických vozů – firma Geigercars z Mnichova. A začneme skutečně z ostra. Zdvih osmiválcového motoru byl převrtaný z objemu 4,6 l na 5,2 litru, následně byli filigránsky srovnané obě hlavy motoru, přetěsněné kovovými těsněními, nahozená byla ostřejší vačka a byli posilněné ventily. Při takovéto snaze je jasné, že pořádný kopanec při stlačení plynu nebude nikdy dost silný, a proto byl nainstalovaný kompresor, ktoeý je poháněný přes řemen a samozřejmě, že pořádný mezichladič vzduchu též nechybá. Dokonce bylo třeba zabezpečit dostatek vzduchu do motorového prostoru, takže byla předělaná přední kapota. Po takovéto úpravě nemohla zůstat výfuková soustava v originálním stavu. Nahradila ji kompletně optimalizovaná nerezová soustava zepředu až dozadu, pričemž se dbalo i na předpisy a tak byli instalované sportovní katalyzátory. Takže namísto standardního výkonu 300 koní (220 kW) je na zadní nápravě 520 svalnatých koní (382,7 kW) a maximální moment je 563 Nm při 4730 otáčkách. Úprava je natolik dotáhnutá, že se nezapomnělo na dostatečné dimenzování spojky a modifi kovaná byla i šestistupňová převodovka. Výsledkem je sprint z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a maximálka leží na hranici 287 km/h.
     Z hlediska výkonu je vhodné optimalizovat i aerodynamiku auta – v tomto případě jde o nový přední nárazník s lepším přístupem vzduchu pro chladiče vzduchu, vody, oleje a boční otvory zase přivádějí vzduch na přední brzdy. Integrovaný spojler optimalizuje přítlak na přední nápravu. Na téma předního nárazníku navazují nové boční prahy a zadní nárazník s difuzérem. Přední i zadní nárazník je přitom během okamžiku zaměnitelný za originální.
     „Kola dělají auto“ je v tomto případě druhotný slogan, ale při pohledu na 20-palcové vícedílné disky o rozměru 9J×20 vepředu a 10J×20 vzadu je jasné, že se nacházíme trochu v jiné lize. Disky jsou obuté do pneu rozměrů 255/35 ZR 20 a 285/30 ZR 20.
     Úprava resp. výměna brzd je při takovýchto parametrech auta samozřejmá. Dopředu přišli sportovní kotouče s rozměrem 355 × 32 mm a kvalitní 4-pístové brzdiče. A dozadu? Ne že by to bylo až tak potřeba, ale optika asi zahrála trochu prim, protože vzadu se nacházejí stejné zpomalující potvory...
     Smítkem v oku u Mustangů bývá jejich plastový interiér. Zde však jde o komplet kožený interiér se sportovními sedačkami a kompletní hifinou, kterou měl na svědomí Renato Rivic.

Audio
     Renato Rivic (X-Dream Car Audio) známý svým perfekcionismem a chutí pro úžasné skloubení laminátu, kůže a kovu se na Mustangu opravdu vyřídil, pričemž i nadále jde o auto, které je použitelné v běžném provozu.
     Hlavní hifi systém je Alpine IVAW200Ri s procesorem PXA-H701, čímž se vytvořil předpoklad na maximální doladění zvukových kvalit aparatury. Zdrojem hudobního signálu může být i všudy přítomný iPod, který má dokovací kolíbku „Drive and Play“ od společnosti Harman Kardon. Cílem však bylo postavit kvalitní 5.1-kanálový systém a tak musela začít radikální přestavba, aby byly reproduktory v co možná nejideálnější pozici. A má-li to být předváděčka jak se patří, ke slovu se dostalo to nejlepší od JBL, t.j. série GTi a Power.
     Základem předního systému je referenční 13-kový komponentní set C508GTi MkII, jehož středobasy jsou umístěny na vrchní stěně přelaminované přístrojovky v uzavřených ozvučnicích, pričemž výškové kaloty si našly místo v A sloupku. Systém má být multikanálový, nesmí tedy chybět centrální reproduktor, který je stejný jako přední repro (jen v 6,5“ provedení) a je umístěný ve středu přístrojovky ve stejném designu, pričemž výška je tentokrát nasměrováná přímo do kabiny a je umístěná na laminátové lakované trojnožce, typické pro Rivicovy montáže. Povrchovku přístrojovky tvoří černá koženka a obruby středobasů lemují lakované mezikruží v barvě auta. Aby systém dokázal sekundovat 15“ woofrům, Renato zapracoval do předních dveří jeden pár 8“ woofrů GTO 804, které jsu mírně natočené a slouží jako kickbasové reproduktory. Povrchovku tvoří opět kombinace černé koženky s oranžovo lakovanými díly. Aby bylo možné kontrolovat stav palubní sítě, je v dodělané stropní konzoli zabudovaná dvojice V-metrů Brax.
     Na pozici zadních sedadel se nachází masivní laminátová zástavba nesoucí trojici zesilovačů ze série Power (Px300.4, Px600.2), které pohánějí všechny kompa a kickbasy, plus basreflexní ozvučnice pro 2 nekompromisní 15“ woofre W15GTi MkII. Patnácti palce mají masivně odlévané šasi, kevlarovo-celulózovou membránu, masivní butylový závěs a jejich zatížení ve špičce je neuvěřitelných 5000 W, což je ve spojení s citlivostí 92 dB předzvěstí basového uragánu. Ukočírovat však dvojici takovýchto gigantů si žádá i nekompromisní zesilovač. S tím však JBL problém rozhodně nemá, hlavně od doby, kdy spolupracuje s firmou Crown, která je pojmem v zesilovačích pro profesionální využití. Celý kufr si tedy podmanil „klacek“ o rozměrech 746×584×165 s označením A6000GTi, který poskytuje v přemostění do 4 Ω výkon přes 8kW při napájení 14,4 V. Dohromady je to 10 kW (sinus), takže bylo třeba posilnit alternátor a do kufru se dohodili 4 kusy Optima Yellow Top akumulátorů. Stejně ajko v interiéru, i zde je laminátová zástavba potažená koženkou v kombinaci s lakovanými díly, pričemž efektně vypadají i přiznané bateriové svorky s kabeláží či zrcadlové plochy v bočnicích. A je-li auto zkonstruované pro prezentační účely, nesmí chybět komponentní set a TFT monitor ve třetích dveřích.
RozhovoR – Renato Rivic

jbl_mustang_07     Tvoje práce je dnes známá po celém světě – jsi jeden z nejkreativnějších montážníků. Má smysl se zaobírat proměnou celého show-caru – t.j. tuningem, výrobou bodykitu, airbrushe – nebo jen speciálně se věnovat interiéru auta a audiopřestavbě? Pokud vím, děláš většinou jen audio?

     Není to celkem tak. Při různých projektech jako např. Nissan Dubai Project, jsme vyráběli i bodykit, protože nic v tomto směru není v prodeji. V zásadě však platí, že je rozumné se koncentrovat na hlavní činnost a v té se dále vyvíjet.
     Jak podle  tebe vypadá ideální show-car (co musí mít) a na druhé straně jak vypadá ideální autohifi auto?
jbl_mustang_08     Ideální show-car by měl zůstat jako pozitivní vzpomínka na auto nezávisle na konceptu a produktech v něm použitých. V každém případě by instalace, ať už stylová nebo extrémní, měla vytvářet dojem jednoho harmonického celku.
     Auto pro každodenní použití by mělo mít méně drahých produktů, které nejsou zabudovány na úkor prostoru. To trochu neplatí při umístění reproduktorů, které by měly být umístěny co nejoptimálněji – záleží na typu auta. Při dodržení těchto dvou zásad je možné dosáhnout skutečného zážitku, o který v autě jednoznačne jde – zažít zábavu a emoce z poslechu hudby.
Co se týče tohoto Mustangu – jak dlouho vám trvala montáž, co bolo nejtěžší?
     Celková montáž trvala přibližně 5 týdnů. Nejtěžší byl jednoznačně monoblok „Monster“ GTI, který jsme museli do útrob kufru dostat ve třech. Ale vážně. Nejtěžší bylo reprezentativní umístění relativně velkého počtu komponentů, vzhledem k tomu, že jde o show-car.
V autě jsou instalované 4 akumulátory – většinou se do show-car dává vysokoproudý zdroj – proč jste se rozhodli  pro toto řešení?
jbl_mustang_09     Vzhledem k součtu výkonů použitých zesilovačů bylo důležité mít neustálou zásobu energie. Spočítá-li se maximální odběr proudu všech zesilovačů, dostáváme sa na cifru okolo 500A, což je i pro zdroj problematické. Proud se jednoduše nedá ničím nahradit... jedině tak ještě větším proudem...
Jaké jsou tvoje zkušenosti s DVD - 5.1 versus DTS versus stereo? Má smysl dávat 5.1 systém do auta?
     Všeobecně má vše, co dělá radost, svoje odůvodnění. Filmový fanoušek bude mít největší radost z vysoce kvalitního domácího kina v autě.
     Osobně upřednostňuji audiofilní stereo. Právě v autě, kde se těžko bojuje proti reflexím, rezonancím a z toho vyplývajícím zabarvením zvuku, platí, že méně je více. Díky umístění reproduktorů a možnosti jejich virtuálního posunu pomocí časového zpoždění (Time Delay) zpívá v mém autě (i bez 5.1 systému) Madonna na kapotě auta... Na druhé straně jsem se v Mustangu totálně potěšil s pár dobrými hudebními DVD.
Stále zmiňuješ umístění reproduktorů. V Mustangu jsou repro i na palubovce – je tam ještě vůbec airbag spolujezdce?
     Je to jednoduše velmi důležité! V mustangu to bylo ale opravdu velmi těsné, ale nakonec je airbag stále tam a je funkční!
     U většiny aut je instalace reprosystému na palubovce možná a i u nejlepších měničů platí, že nepodají svůj nejlepší výkon v neoptimální poloze a nedostatečně precizní montáži. Proto je při vysokých investicích a vysokých očekáváních důležité najít správné umístění a směrování reproduktorů.
Jak vidíš budoucnost autohifi?
     RR: Celé odvětví se postupně změní. Hlavním tlakem jsou nová auta, která se častokrát jednoduchým zásahem nedají přetvořit. Na toto se musíme přichystat a najít nová řešení – jen ti, kteří se s tím popasují a nebudou mít strach z nových řešení – přežijí. Vždy tu bude skupina individualistů a milovníků hudby, kteří se se sériovým systémem nespokojí.

Ve spolupráci s časopisem auto-hifi a navigace
www.autohifinet.sk
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus