SLEČNY Z WOODBURY

SLEČNY Z WOODBURY

     Pokud jste zatoužili po troše designové exotiky a nedělá Vám problém trošku experimentovat, pozvěte si až spoza oceánu štíhlé a exotické krásky. Přinesou Vám přímo do domu nádech kosmopolitního New Yorku a rozhodně stojí zato, trochu si s nimi zašpásovat. Vždyť mají co nabídnout.
Infinity Cascade     V případě, že adresa Park Drive, Woodbury NY Vám opravdu nic neříká, tak vězte, že právě tam sídlí firma Infinity Systems. Pravděpodobně někde zde se zrodila myšlenka na kompletní domácí kino pro designově odvážnější v trochu jiném oblečení, než korpulentní dřevěná klasika, jakou poznáme z hi-fi salonů. Podmínkou bylo navrhnout a vyrobit opravdu štíhlé a dobře hrající reproduktory. Aby tyto víceméně protichůdné podmínky byly splněny, bylo třeba přistoupit k návrhu od čistého listu papíru, protože vše, co doteď existovalo, nebylo dostatečné. Dosáhnout z malé plochy membrány velký výkon je totiž možné jen v případě, že je takových membrán víc, nebo pokud mají extrémně vysoký zdvih. A to se už dostáváme k problému se závěsy, se zkreslením v mezních polohách a s deformací při rychlých změnách polohy. Tento problém se však podařilo vyřešit velmi svébytně a elegantně, byť za cenu vývoje úplně nových, speciálních měničů. Ty, jak je hned jasné z obrázků, mají na postu středobasových měničů obdélníkové membrány. Vtipné řešení, jak využít každý čtvereční centimetr na nevelké čelní ploše. A nebyli by to Američané, aby si tyto reproduktorové měniče nenechali hned i patentovat pod názvem Maximum Radiating Surface™ (MRS™). Principem jsou dvě svisle orientované oválné cívky, které se díky neodymiovým magnetům pohybují s téměř obdélníkovou a horizontálně vyztuženou membránou. Materiál také není standardní, a když už na patentovém úřadě přihlašovali výše uvedené MRS™, tak proč k tomu nepřidat hned i další značky CMMD™? Tato písmena v sobě zahrnují materiál, ze kterého je membrána vyrobena, a to: Ceramic Metal Matrix Diaphragm, což v praxi znamená tenkou vrstvu nosné keramiky, která má na obou stranách nanesenu vrstvu hliníku. Výsledkem je mimořádně lehká membrána, která je i díky materiálu a speciálnímu profilování velmi pevná. Shodný materiál se použil i na stavbu jednopalcového výškového měniče, i když v porovnání se středobasovými měniči se na kalotovou kopulku tato množství a hrubost počítají ve zlomcích.

Infinity Cascade

VARIABILITA SETU CASCADE
     Série Infinity Cascade nabízí celkově sedm druhů reproduktorů, ze kterých je možné poskládat ozvučení domácího kina podle vlastních představ a finančních možností. Na testování nám distributor nabídl kombinaci předních modelů v podání nejvyšších Cascade Nine s párem středobasových měničův na jednu ozvučnici. Zadní satelity jsou osazeny Cascade Seven s jedním plochým měničem. Centr je standardně v identickém osazení jako Cascade Nine, ale výškový měnič je z pochopitelných důvodů situovaný ve středu mezi dvojicí středobasů. Tato kombinační varianta setu byla dobrou alternativou a vcelku přijatelným řešením pro cenově dostupné ozvučení vyšší třídy pro středně velké místnosti. Na doplnění sytého spodního pásma jsme dostali menší z nabídky subwooferů, i když označení „menší“ značně pokulhává za masivními výkony uvedeného „drobečka“. Mimochodem, i 250-milimetrová subwooferová membrána je vyrobena z keramicko-hliníkového kompozitu CMMD™. Jako pasivní zářiče jsou použity dvě stejně velké 250-milimetrové membrány po bocích ozvučnice. V balení verze Seven a Nine se nachází i těžký stojan z hliníku s jemně eloxovanou povrchovou úpravou. Samotná montáž na stojany je tak jednoduchá, jak si jen můžete představit. Ozvučnice se nasadí vodícími kolíky do stojanového profilu a spustí o nějaký centimeter níže. Tak zapadnou úplně přesně do stojanu a na zafixování stačí jediný šroubek. MeInfinity Cascade 9nší modely Five a ThreeV, které se netestovaly, se liší jen menšími stojany, protože jsou víceméně určeny jako satelity pro zavěšení na stěnu. Komponenty tohoto setu lze podle přání osadit i v dražší, ale i levnější konfiguraci, resp. je možné reproduktory dokupovat postupně, což je jedna ze zajímavých výhod. Z povrchových úprav jsou dostupné dvě verze a to kombinace černá lesklá/hliník, nebo třešňová vrstvená dýha/hliník. Ještě je třeba zmínit velmi sofistikovaný přístup ke konstrukci a k následné instalaci subwooferů. Ty, jak je známe, se umísťují na libovolné místo v místnosti a výsledné basové podání se „měří“ vlastním uchem a dobrým, resp. dobrým či zlým pocitem z basového podání. Tomu všemu je už konec, protože velmi nápaditý a zajímavý systém R.A.B.O.S. Vám tento pocit z basového podání přenese přímo do grafu na papír. Princíp je jednoduchý. Přes aparaturu pustíte nízkofrekvenční signály z přiloženého CD a do grafu zanášíte naměřené hodnoty. Měření se v praxi realizuje přibaleným hlukoměrem, který sa podobá dálkovému ovladači s jedným tlačítkem a displejem, který měří akustickou úroveň v dB. Prvním krokem je bílý šum, kterým se nastaví určitá úroveň hlasitosti, prezentovaná jako 0 dB, a následně poté se měří útlum po jednotlivých pásmech od 100 Hz do 30 Hz po krocích 5 Hz. Nižší frekvence jsou v hustějších krocích (26, 24, 22, 21, 20 Hz). Měření probíhá z místa poslechu a jednotlivé hodnoty zanásíme do grafu. Po pospojování bodů nám vyjde křivka, na které se s najvětší pravděpodobností bude nacházet jeden ostrý a vysoký impuls, který reprezentuje rezonanční frekvenci místnosti. Na zadní straně subwooferu jsou umístěny R.A.B.O.S. korekce, kterými zařazujeme útlum určité úrovně, šířky a frekvence. Samozřejmě, bude to ta samá frekvence, kterou jsme naměřili jako rezonanční kmitočet. Výsledek si můžeme ověřit opětovným měřením (prázdných grafů je v manuálu dost ... ), při kterém zjistíme podstatně lineárnější charakteristiku a s podáními subwooferu zmizí dunění a nepřesnost. Je překvapující, jak to funguje v praxi. Tak jednoduchá idea s tak velkým dopadem na výsledné zvukové podání. „Very good job, guys...!!“

VELKÝ ZVUK Z MALÉHO PROSTORU
     Očekávat překvapení ve zmyslu věrného zvuku od štíhlé designovky není právě obezřetné, protože se dá předpokládat dobrý, v jistém smyslu standardní výkon. Pokusů, jak oklamat fyziku, už bylo v historii stavby reproduktorů několik, ale v konečném důsledku se to vždy vrátilo k osvědčené klasice s konvenčními měniči. Na druhé straně ocenění za nejlepší technologii, inovaci a design na výstavě CES 2006 v Las Vegas hovoří o něčem jiném. Proto i odzkoušení v praxi bylo výzvou, jak odhalit skutečnou pravdu a porovnat ji s tím, co již o Infinity Cascade napsali jiní během období její existence. A opravdu, stačilo se přesvedčit na vlastní uši o tom, jaké je zvukové podání. Prvním momentem byla mimořádná muzikálnost celého setu. Ploché membrány do poslechového prostoru vyzařovaly přesně to, co měly nasnímat a nasnímaly mikrofony. Je to přesně ta atmosféra prostoru, vlnení strun pod klávesami či vibrace membrán na bubnech. Z tohoto pohledu Infinity Cascade nic nepřibarvují a ani nedeformují. Věrnost, barevné a přímo až hřejivé podání nástrojů je zarážející ve třídě relativně dostupných a na pohled chladných sloupů. Ne, neberte to v absolutním měřítku, protože je mnoho reproduktorů, které hrají věrněji a prostorově precizněji. Ale žádný z nich není takhle štíhlý a mnoho jich ani nebude za takovou cenu. V podání setu Cascade lze najíst množství pozitivních aspektů – od zmíněné přesnosti, noblesnosti projevu, po dostatečnou dynamiku. Na nižších úrovních hlasitosti jemně hladí a dotvářejí atmosféru prostoru, při hlasitém rockovém koncertu s přehledem zdrsnějí a zůstávají stále s rezervou v kondici. Nejlépe však vyniknou v podání klubového džezíku plném nádherných vokálů, kde se tato chvíle stává domácím zážitkem ze setkání s umělcem. V hlase se dá vyčíst nálada, rozpoložení mysli a cit, který do zpěvu vkladá interpret. Tyto reproduktory jsou skutečně dobré, čehož důkazem je velmi silná potence i v režimu stereo. Jdu-li v hodnocení do kategorie „pure sound“, tak mohu vznést menší výhrady, ale je třeba si stále uvedomovat cenu, ve které se nacházíme. Proto psát o něco méně vykresleném předozadním podání za scénou, jak by si představovalo zhýčkané ucho detailisty, nebo možná až moc jemných a úže nasměrovaných výškách, kde by se možná žádalo trošku více razantnosti. Každopádně celkem určitě budete zklamaní ze svých slabších nahrávek, které se doteď ukrývaly pod anonymitou náladových a nepřesných reproduktorů. V tomto smyslu jsou Cascade poměrně nemilosrdné, protože odhalí všechny zvukařovy lapsusy. Na druhé straně to, co je jednou dobře a kvalitně zaznamenáno už v podobě dat na nosiči, dobrým i zůstane a set Infinity Cascade to jen ve stejně dobré podobě pošle dál do prostoru. Působení subwooferu po nastavení výše uvedeným systémem R.A.B.O.S. bylo v duchu celého setu na velmi dobré a příjemné úrovni. Bas je rychlý, konturní a prostý, bez jakýchkoli dunění či proznívání. Velmi dobrou práci si basová bednička odváděla při sledování DVD. Mlčela tam, kde se od ní nevyžadovala žádná činnost, ale překvapivě energicky zasáhla na místech, kde došlo k akčnímu střetu či explozi.

Infinity Cascade 9

VERDIKT
     Díky počáteční rezervovanosti k podání Infinity Cascade jsem si po celou dobu testu uměl ponechat určitý odstup a snažil jsem se být co nejvíc objektivní. Postupem času si mě však set získával svou přátelskostí a hravostí. Při vybalování subwooferu jsem při pohledu na měřící zařízení a tabulky (plus výpočty) téměř obracel oči, ale jak jsem jednou rozběhl měření a pocítil nastavení v praxi, stalo se to okamžitě velkou zábavou. Obrovským překvapením byla citlivost umístění subwooferu na změnu nastavovacích parametrů. Stačilo doslova pár desítek centimetrů a měření, plus z toho vyplývající nastavení byla úplně odlišná. Spolupráce se setem satelitů byla vynikající, podání spojité a homogenní. Testovaná sestava byla složena z modelů Cascade Nine, Seven, ThreeC a subwooferu Twelve. Pro jiné cenové varianty jsou dostupné reproduktory Cascade Five, ThreeV a doslova mamutí patnáctipalcový subwoofer Cascade Fiveteen. Majitelé moderních obyváků, kteří hledáte dobrěe hrající designovky, co víc již můžete chtít...???

Zdroj: HIGH END
comments powered by Disqus