Malý princ

Malý princ

     Znáte-li Malého prince, prosím, vstupte s ním na novou planetu čistého zvuku, na planetu, na které nejsou problémy s věrností, přátelstvím a krásou. A ani vstupné není vysoké, protože každý bez ohledu na bohatství je zde vítán. Tak tedy, prosím – místo, kde je příjemný zvuk i obraz, Vás už očekává...

     Kdyby byl v čase Exupéryho znám pojem věrné reprodukce, možná by se taková planetka pro hifisty ocitla přímo ve světoznámé knize. Tehdy však svět žil jinými problémy a radostmi, takže nám nezbývá nic jiného, než si takovou planetu imaginárně vytvořit. A to se podařilo i díky importéru DSI Slovakia, který nám zapůjčil na testování AV přijímač Harman/Kardon AVR 355. Jde o první novinku z obnovy celé typové řady, která, mimochodem, přichází od této firmy se železnou pravidelností. A testování to bylo nadmíru příjemné, protože v této cenové kategorii je výsledný zvuk, design a celková funkcionalita na velmi vysoké úrovni. Ale to už necháme na posouzení Vám.
DESIGN
Harman/Kardon AVR355     Minimalistický, a co je nejdůležitější, nadčasový design je už delší dobu doménou Harman/Kardon. Decentní dvoubarevný panel se dělí na spodníú tmavošedou část a vrchní pás černého akrylu, pod kterým je rafinovaně umístěn displej. Na pravé straně je další firemní zajímavost a specialitka – regulátor hlasitosti v podobě tenkého mezikruží. Po zapnutí přístroje se jemná a nenápadná decentnost přetaví do kompletní informace v rozměrném zobrazovacím poli. Bodový vakuový displej s jemnými bílomodrými znaky doplňuje bílé podsvícení síťového spínače a už vzpomínaného ovladače hlasitosti. Pro základní ovládání je k dispozícii pár tenoučkých tlačítek, situovaných přesně na rozhraní barev, takže jsou téměř neviditelné. Není to nijak na škodu, protože ovládání půjde i tak přes DO. V celkovém hodnocení dostává design plných deset bodů, protože je technicky velmi čistý a značně nadčasový. No a to high... tedy vlastně low end, musí být, ne...?

VÝBAVA
     I přes minimalistický vzhled je vnitřní výbava přesným opakem zevnějšku. Kam jen virtuální oko padne, tam vidí stopy precizní a dlouholeté práce odborníků. Pojďme nejprve na koncové stupně, kterých je dohromady sedm. Multikanálové ozvučení pracuje v režimu 7.1, t. j. Harman/Kardon AVR355krom dvou surroundů jsou signálem napájené i další dva zadní kanály s názvem „back surround“. V praxi to znamená, že původní surroundy se přesouvají na strany poslechového místa, kde přesněji lokalizují zvukovou scénu okolo posluchače. Je-li pro Vás ozvučení v režimu 5.1 úplně dostačující, dva zbývající kanály se dají elegantně využít v režimu Multiroom a ozvučí tak bez dalších investic ložnici, nebo pracovnu. Deklarovaný výkon jednotlivých koncových stupňů není papírově nijak ohromující (70/55 W stereo/multikanál), ale je to jen zdání, resp. seriózní přístup výrobce, který v záplavě extrémně vysokých komerčních údajů konkurence trochu mate. V první řadě jsou to hodnoty naměřené do 8-mi ohmové zátěže se zkreslením pouze 0,07 % THD. Další vtip je v tom, že podstatnější údaj, než výkon, je pro Harman/Kardon tzv. HCC (High Curent Capability), což je schopnost okamžitého dodání proudu ze zdroje do koncových stupňů. V případě AVR 355 je to dostatečně „šťavnatých“ +/–35 ampér. Nelze se tedy divit, že ve zvukovém hodnocení tyto přístroje obracejí naruby všechny dosavadní žebříčky vnitřních hodnot nejednoho hifisty. Stabilní a nekompromisně dimenzovaný zdroj je podmínkou a v případě všech AV přijímačů od Harman/Kardon dokonce zdvojenou. V praxi to znamená, že přední pár reproduktorů plus center má vlastní napájení a stejně tak zadní efektové reproduktory. Díky tomu nedochází k degradaci zvukové kvality po zařazení režimu domácího kina, resp. ssoučasné kombinace domácího kina a multiroomu. Posledním důkazem o kvalitě všech koncových stupňů je ultra široké přenosové pásmo, které začíná od 10 Hz a končí až při 100 kHz, jako i stabilita do 2 ohmů.

Harman/Kardon AVR355     Od cesty vstupu signálu je ještě pár technických vychytávek. Pojďme představit ty nejhlavnější. Digitální zvukový procesor s označením „Cirrus Logic 32-bit“ zabezpečuje kromě jiného zpracování a dekódování i takových formátů, jako jsou Dolby TrueHD, DTS-HD, nebo Dolby Digital Plus. Novinkou je zvukový procesor Logic 7, původně vyvinutý přímo ve firmě Harman/Kardon pro studia, který z čistě dvoukanálového zdroje umožňuje vytvářet pěti až sedmikanálovou reprodukci s vyšší přesností a výrazně zlepšenou separací mezi jednotlivými kanály s plnohodnotným zvukovým spektrem. V praxi dopadlo odzkoušení tohoto efektového multikanálového dekodéru velmi zajímavě, protože ze sterea dokázal, nikdo neví jak a kde, vydolovat i zvukové informace pro zadní surroundy. V případě multikanálu je k dispozíci nejnovější Dolby TrueHD s bezeztrátovou technologií s datovým tokem až 18 Mbit pro celkově až 8 kanálů (24 bit/96 kHz), který přenáší věrnější zvukové informace do všech kanálů a přidává další možnosti, jakou je například řízení dynamického rozsahu. Klasika z oblasti dekodérů jako DD, DDEX, DTS 5.1., DTS-ES Matrix, DTS-ES Discrete, DTS Neo:6 nebo Pro LogicII zůstává. Dalším krokem signálu k přesnému zvukovému nastavení jsou korekce se čtyřnásobnou správou basů, nebo ekvalizace každé dvojice kanálů samostatně. K dispozici je funkce EzSet/EQ s možností automatického nastavení. V balení je malý mikrofón, který se zapojuje do sluchátkového konektoru a umísťuje se na poslechové místo do výše hlavy. V menu potom stačí zvolit příslušnou volbu a firemní software EzSet/EQ Vám změří přítomnost všech reproduktorů a optimálně nastaví opoždění a frekvenční charakteristiku pro každý kanál samostatně. Podmínkou je zabezpečit ticho v místnosti, protože systém pomocí šumového signálu proměřuje jednotlivé akustické cesty. Navíc, přehledné grafické zobrazení místnosti na obrazovce zároveň i označuje reproduktor, který se momentálně prověřuje. Když už jsme u nastavovacího menu, dvouřádkový displej přístroje příliš mnoho možností neskrývá, i když v případě nouze se dá nastavit vše potřebné i přes něj. Podstatně vyšší ovládací komfort nabízí HDMI výstup na zobrazovací panel, kde se v submenu dá zorientovat okamžitě, a to bez potřeby manuálu. Nastavení jakékoli veličiny od ekvalizéru, barev či manuální konfigurace reproduktorů je hračkou a některé nastavení jsou zpestřena i elegantní animací. Režim Multiroom umožňuje dodávat zvuk z dvou různých zdrojů do dvou, nebo více místností. V praxi je možné přehrávat CD, nebo DVD v hlavní místnosti a v druhé poslouchat rádio s rozdílnou hlasitostí. V případě více externích vstupů je možné tyto mezi sebou kombinovat. Samozřejmostí je i samostatné dálkové ovládání pro druhou místnost. V této souvislosti se jako velmi užitečnou jeví technologie A-BUS Ready, díky které můžeme výstupní signál, jako i ovládací povely z a do AV přijímače přenášet prostředníctvím standartního konektoru RJ-45 do modulu A-BUS umístěného ve vedlejší místnosti (není součástí balení).

     Tolik ve zkratce zvuková část signálu, neméně zajímavou je i obrazová část. Množství rozhraní na zadní straně včetně několika komponentních vstupů a čtveřice HDMI (HDMI 1.3a repeater) s 12-bitovou barevnou hloubkou nenechá nikoho na pochybách, že na přepínání video signálů jsou tu dostatečně připravení. Navíc, špičkový video procesor Faroudja DCDi Cinema dokáže převést libovolný video signál nižšího rozlíšení a kvality na signál s progresivním scanem až do hodnoty 1080p (upscaling). Výsledkem je výrazně kvalitnější obrazový signál než na výstupu z klasického analogového videa či z terestriální TV vysílání. K výbavĚ AVR 355 patří i přímá konektivita pro „The Bridge II Docking Station“, což je v překladu možnost pohodlného připojeni externí dokovací stanice pro iPod přehrávače jako dalšího externího dodavatele zvukového signálu. A nakonec, pro sluchátka byl vyvinut nový systém prostorového zvuku Dolby Headphon. K AV přijímači se dodávají dvě dálková ovládání. To menší pro Multiroom už bylo zmíněno, to druhé je poměrně velké, přehledné a podsvícené s možností naučiť sa ovládat až osm přístrojů.

Harman/Kardon AVR355

ZVUKOVÉ A OBRAZOVÉ PODÁNÍ
     Netřeba snad zdůrazňovat, jak si tento fešák rozumí s firemním přehrávačem DVD 49, kterého profil najdete v tomto čísle HIGH END-u. To, co dokáže AVR 355 předvést se signálem, by nebylo v této cenové třídě ještě před pár roky myslitelné. V případě čisté stereo reprodukce je výsledný sound prezentovaný s hloubkou a excelentní prostorovostí, a to nejen mezi pravým a levým kanálem, ale i mezi blízkým a vzdáleným zvukovým polem. V některých aspektech se toto podání svojí zvukovou kvalitou a bezproblémovostí už už dotýká audiofilských výšin, kde se neřeší podání basů, středů a výšek, ale zvukový obraz se bere komplexně. Samozřejmě, to lze až poté, kdy jsou všechny složky spektra proporcionálně a navzájem vyvážené. A v tomto případě není co řešit. Vše zní přesně tak, jak má znít, i v případě klasiky si nástroje zachovávají svoji barevnost a ten správný dozvuk. To, co je ze dřeva, má zvuk dřeva, to, co je z plechu, má tak trochu plechový nádech... . V případě použití stejně analyticky přesných reproduktorů s co nejvyrovnanějším podáním můžete očekávat opravdu nekompromisní zvuk pro náročné, i když toto konstatování berte v rámci dané třídy. Díky samostatnému zdroji, který napájí zadní efektové reprosoustavy, je zvukové hodnocení pro multikanál navlas identické, jako v předchozím případě. Žádné vadnutí či zkreslení zvuku z titulu vysokých energetických nároků vícekanálové produkce nehrozí. Je třeba však počítat s tím, že při nejvyšších hlasitostech může výsledný příkon dosahovat značné hodnoty, což se projeví masivním vyhříváním okolí. Na druhé straně to samé celkem dobře padne hlavně během dlouhých zimních večerů . Režim multikanálu je přesně to, co AVR 355 sedí nejlépe. Absolutně není třeba řešit, jak který instrument zahrál a jestli byl dobře postaven v prostoru. Scéna je natolik kompaktní a homogenní, že zbývá už jen jediné, a to nechat se vtáhnout do děje přímo do sálu a vše si naplno užívat. Chcete-li vyměnit pohodový koncert za komerční nakládačku s extrémními akustickými scénami, je třeba si šoupnout nějaký brutální vojenský film. Zvukově náročné efektové pasáže nezůstanou bez mrazení v zádech, protože věrnost, s jakou Vám japonská Zera nalétávají zpoza zad a svými kulomety rozbíjejí betonovou letištní plochu vedle, je až naturálně nepříjemná. Mohutné exploze nezakrývají ani jemné detaily, na kterých si dali zvukoví mistři skutečně záležet. Objem podání zadních efektových kanálů je až překvapivě velký, což vnáší do sledování filmů novou dimenzi. Tento receiver si zádá větší bedničky (aspoň regálovky) i dozadu na místa surroundů, protože jakékoli malé „cukřenky“ (byť by byly jakkoli kvalitní) by rozhodně ubraly z ohromného prostoru, který dokáže i vzadu podat Harman/Kardon.

ZÁVĚR
     Malý princ má na své planetě vskutku královské způsoby. Je příjemný, velkorysý a v každém, kdo si ho aspoň jednou poslechne, zanechá dobrý dojem. Na nic si přitom nehraje a nedělá ze sebe něco vyjimečného. To přenechává starším sourozencům, kteří budou jistě ctižádostivější a luxusnější než on. Je poměrně skromný, protože na to, aby vám dělal doma trvalou společnost, nebudete potřebovat nijak závratnou sumu. Ale hodnota, kterou za toto pozvání dostanete, rozhodně převyšuje sumu 23 990 Kč. A k tomu jako mimořádně výhodný bonus dostáváte zvuk, který už v mnohých atributech splňuje ty nejvyšší kritéria i mimo rámec své třídy, kde patří k tomu nejlepšímu, co můžete v kategorii AV přijímačů do 30-ti tisíc korun slyšet.

Zdroj: HIGH END
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus