Je bas luxusní?

Je bas luxusní?

     Ale ano! I ostatní pásma. Tomu věř! Proč jsem začal zostra jako hip-hoper v širokých nohavicích s pudlem „proklatě nízko“, v mikině s kapucí a s řetězem jako od motorky na krku? Hip-hop tu momentálně frčí a tyto moderní boudy pofrčí taky. Tomu věř!. Ale už stačí. Dal by se sice vymyslet flow typu: „... já jsem týpek, který má rád svoje bedny / poslouchej a bledni...“, ale, jak jsem už řekl, stačí. Sloupovky JBL LS80 jsou jednoduše natolik univerzální, že v pohodě zvládají široké spektrum hudebních žánrů – počínaje audiofilskými (akustický jazz, vážná hudba) a konče pěkně osolenými beaty.
Už neuvěřitelných šedesát let se kalifornská firma JBL, nesoucí iniciály svého zakladatele Jamese B. Lansinga, zaobírá vývojem a výrobou amplifikační techniky pro široké spektrum aplikací – od těch výsostně profesionálních, přes domácí až po autohifi. Některé modely jejich reprosoustav dodnes patří mezi respektované etalony studiového monitoringu. Ja sám jsem jako hudební producent v někdejších studiích Opusu (později Bontonu) poslouchal v kontrolních režiích své snímky právě na monitorech této značky (samozřejmě, kontrolně přeskakujíc na Yamahy NS10 a malé Auratony).
Podlahové reprosoustavy JBL LS80 stojí na samém vrcholu nové modelové řady LS. Ta je koncipována tak, aby se z ní dalo poskládat kompletní domácí kino s předky, centrem, efektovkami a subwooferem. Do menších prostor jsou (jako hlavní přední soustavy) vhodné menší LS60, zatímco v rozměrově náročnějších místnostech dobře poslouží právě LS80. Excelentně se však hodí i na čisté puristické stereo.

JBL LS80 Eisa AwardAMERICKÁ KRÁSA
     Robustní konstrukce a koncepční čistota řešení – to jsou poznávací znamení značky JBL. Se stejnou filozofií jsou postaveny i tyto robustní, avšak elegantní soustavy. Precizně ručně finalizovaná ozvučnice z MDF je náležitě tuhá. Bočnice z masivního tmavého ebenu zvyšují nejen její rezistenci vůči parazitním vibracím, ale i celkový estetický dojem. Díky vysokému lesku dokonale vyniká přirozená kresba dřeva. Černý matný přední panel je mírně vypouklý. Na zadním ve stejném finiši se nachází vyústění mohutného nátrubku basreflexního otvoru a schodovitý bi-wiringový terminál s pozlacenými svorkami. Stejnou povrchovou úpravu mají i odhmotňovací hroty a podložky. Třiapůlpásmová soustava je osazena měniči vlastní produkce. Po sejmutí krycího rámečku s černou zvukově podyšnou textilií se nám naskytne pohled na dvojici rozdílně koncipovaných tweetrů a respekt budící duo rozměrných woofrů. Těsně pod stropem ozvučnice je situovaný měnič nejvyšších tónů (i netopýři si přijdou na své), který má 19-ti milimetrovou membránu ve tvaru prstencového emitoru. O poschodí níže pracuje další výškáč (176Nd) s patentovaným bi-radiálním zvukovodem a titanovou membránou s průměrem 50 mm. Funguje jako tlaková tryska s vysokou účinností a minimálním zkreslením. Magnetický systém měniče tvoří slitina železa a neodymia s homeopatickou trochou bóru. Cívka je navinutá hliníkovým drátem. Dvěstěmilimetrové woofry mají v kompetenci nižší středy a basy. Konvenční kónická papírová membrána basáků má pružný závěs a kmitá v ultrarigidním koši z tlakově litého aluminia.

     Použití takovéto konfigurace měničů si vyžádalo nasazení elektrické výhybky 3. řádu s vysokou strmostí (24 dB/oktáva) při výškách a pasivní výhybky 1. řádu (6 dB/oktáva), kterou využívá jen jeden z dvojice woofrů. Výhybky obsahují kvalitní vzduchové cívky a svitkové kondíky a celkově jsou velmi poctivě zpracované.

CALIFORNICATION
     Jako na slunečním pacifickém pobřeží si užijete dostatek hebkého jasu. Překvapí Vás solidní porce středů s detailně prokreslenou texturou. A co basy? Mají si kde hrát? Jakpak by ne! Jsou luxusní, dostatečně kypré a přece konturně formované jako postava hedonisticky požitkářské televizní kuchařky Nigelly. Neduní, nepřeznívají a nebarví. Díky preciznímu timingu pracují v harmonické koherenci se zbytkem frekvenčního spektra, a tak je celé plátno zvukového obrazu vzácně kompaktní – má prostorovou šířku i hloubku a dynamický potenciál. Tyto boudy zahrají v každém hudebním žánru mimořádně entuziasticky a muzikálně. Jejich přednes je suverénní, místy až drzý, což mimořádně svědčí rockovým nářezům. Kolega Peter Fűri prohlásil, že jsou to boudy jako stvořené pro ZZ Top. Díky nadprůměrné široké směrové charakteristice vyzařování je stereo báze klenutá velkoryseji, než u porovnatelných konkurenčních soustav. Průvodním znakem nekompromisní analytičnosti těchto repráků je nelítostné odhalování nahrávacích chyb, nejrůznějších nežádoucích šramotů a funění astmatických dirigentů. Občas se objeví i trochu více sykavek, když při nahrávání vokálu selže punčocha i deesser.

SO WHAT?
     JBL LS80 jsou fortelně udělané soustavy s neuvěřitelně živým a muzikálním přednesem. Přes poměrně konzervativní vizuální estetiku představují moderní vizi cenově dostupného high endu „Made in California“. Splňují relativně protimluvná kriteria přesnosti a libozvučnosti, jsou analytické, ale neunavují. Proporcionalita se hlasitostí nemění, zahrají už od tichých poslechových hladin. Ochotně se rozparádí, když je patřičně osolíte, nic nekreslí, ani nerezonuje. Jsou však náročnější na akustické řešení poslechového prostoru. Tlakový výškáč se širokou směrovou charakteristikou potřebuje autoritativního krotitele v podobě difuzních prvků, basreflex si žádá pohrát si se vzdáleností od zadní stěny místnosti a ostatní vyřeší absorbéry v koutech. Ale to platí všeobecně a jednoznačně se to vylatí. Příznivá cena těchto beden umožňuje investovat i do akustiky domácího ambientu. To je dobrá zpráva a apel zároveň.

Druhé ucho Petra Fűriho
     Překvapila mě kompatibilita těchto soustav s ostrou blues-rockovou hudbou texaských muzikantů, při poslechu jsem měl pocit jako při malém souromém koncertě kapely, jako by energetická trasa hudby nebyla přerušená nahráváním a následným mixováním na pultě velikosti jídelního stolu pro dvanáct osob, ale kapela byla přímo přede mnou. Reálný drive, dynamika a rytmika ELIMINOVALY pocity, že sedím před aparaturou a poslouchám hudební konZZervu.

Zdroj: HIGH END

JBL LS80
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus