Maxibalení do auta

Maxibalení do auta

     Už jen pamětníci si mohou vzpomenout na oválné měniče, které se kdysi používali ještě za časů elektronkových rádií. Do dnešních dní takovéto reproduktory zůstaly ve výrobě výlučně jen ve třídě autohifi a těší se poměrně velké oblibě.
      Důvodů může být hned několik. Na jedné straně oválný tvar membrány účinně zpevňuje membránu, na straně druhé umístění do auta na úzké zadní plató si přímo říká o kombinaci 9x6. Není to žádná matematická úloha pro první stupeň ZŠ, je to jen kombinace rozměrů udávaných v palcích. Skutečné rozměry v evropských mírách jsou tedy 22,5 na 15 cm. Změříme-li plochu membrány, vyšlo by nám vcelku slušné číslo, což znamená, že takovéto reproduktory už dokáží zahrát i pěknou porci basů. Středy a výšky jsou v provedení dalších doplňkových přenosových pásem osazených v místě středové kopulky. Věříte-li tomu, že čím více pásmová soustava, tím lépe, je potřeba vyvrátit tento mýtus. Na seriózní a frekvenční kontinuální podání v této třídě sice úplně stačí dvě pásma, ale nelze zapomínat, že membrána je dost velká na to, aby dokázala s přehledem zahrát i vyšší středy. Všechny ty tří či čtyř pásmové oválné měniče jsou v podstatě snahou ze strany výrobce zalepit tyto vyšší středy, které se v tomto pásmu nácházejí. Ani proto se není čemu divit, že vícepásmo se ujalo i u převážné části zákazníků. Je třeba však podotknout, že nejpotřebnější je o další pásmo doplnit právě toto středové podání a nikoliv to nejvyšší, u kterého se to v praxi často děje. V této třídě by se tedy nemělo inzerovat “super výškové pásmo” či “hypersonická membrána”. Jednoduše jedna dobrá a zodpovědná kaloténová kopulka hraje daleko přes 20 kHz, což už musí stačit i netopířím uším :o) Ale na druhé straně je faktem, že vždy se lépe prodávaly více pásmové koaxiály než “pouze” dvoupásmové. A když už to třetí či čtvrté pásmo nijak nepomůže, tak aspoň neuškodí... a v autě za oknem to v konečném důsledku i tak lépe vypadá.

Testovací řetězec se skládá z autorádia Clarion DRX9575Rz a famózního koncového stupně SoundStream Reference 300, který v nedávném testu koncáků dal mimo soutěž doslova nakládačku i těm nejlepším. Reference nejen názvem, ale i zvukovým podáním. Reproduktory byly umístěné vždy po třech do dřevotřískové ozvučnice se třemi samostatnými komorami a prohazoval se výstup z koncáku. V prvním kole byly ze všech měničů vyselektované ty nejlepší, resp. byly vyřazené nejslabší. V dalších kolech byly postupně porovnávané a vyřazované ty, které nestíhaly držet krok. Závěrečná trojice potom už zápolila mezi sebou o trofeje nejlepší zvuk, nejlepší poměr/cena/výkon či nejvyšší výkon. Pohodlně se usaďte, pouštíme první adepty na mety nejvyšší ...

JBL P963
p963.jpg     Tyto měniče už byly představeny v předcházejících číslech a už tehdy mě zaujaly. Plechový lisovaný koš s profilováním je povrchově upravený eloxom. Voštinová konstrukce membrány je pevná a velmi lehká zároveň. Jsou to dvě tenoučké sklotextilní “desky”, mezi kterými je konstrukce podobná včelímu plástu.  Ve středu jsou umístěny dvě výškové kaloty o průměru 25 a 35 mm. Výhybka zůstává zahalená rouškou tajemství, ale viditelný je přepínač citlivosti výškového pásma v rozsahu 0/+ 3dB.


Zvukové podání
     V představení v některém z minulých čísel bylo zmíněno dobré podání, a to se ukázalo i v testu. Poměrně objemné a dobře čitelné basy budou mít tendenci ješte mohutnět a zpřesňovat se dobrým rozehráním. Celé to je doplněné jemnými a nestresujícími výškami. Klavír či vokál sice neměl úplně přesné zabarvení, ale v celkovém hodnocení se právě tyto reproduktorové měniče jevily jako nejvyváženější. Proto i získaly nejvyšší ohodnocení.

Hertz ECX 690
ecx690.jpg     Plechový lisovaný koš je profilovaný do jemného náznaku  odlévaného koše. Magnet je pogumovaný a sytě oranžová profilovaná membrána je z lisovaného papíru. Ve středové části je malý „středovýškáč“ a ještě menší kopulka výškáče. Tyto měniče jsou ze zadní strany důkladně zakryté, takže o výhybce  se můžeme jen dohadovat.


Zvukové podání
     Tyto měniče měly hned od začátku snahu zaujmout svým podáním, ale nešly na to správně. Nepříliš jasně vykreslené basy, nekonkrétní výšky a opět zatáhnuté středy je vyřadily z bojů o nejvyšší mety.


Infinity Reference 9623i
ref9623i.jpg     Plechový a bohatě profilovaný koš nese masivní feritový magnet a polypropylénovou membránu s rýhováním rovnoběžně kopírujícím okraj membrány. Široký gumový závěs umožňuje dostatečnou výchylku a z cívky menšího průměru ční středový nástavec s dvojicí textilních kopulek zastupujících středové a výškové pásmo. Mezi nimi je umístěný přepínač citlivosti s rozsahem 0/+3 dB.


Zvukové podání
     V první řadě jsou patrné o něco drsnější výšky, což však bylo způsobené třemi decibely zisku. Po zařazení nuly je už podání proporcionální k basovému podání. To je vcelku v pořádku, i když ke správnému a dostatečnému objemu jim chybí ještě krůček. Ten se dá dosáhnout korekcemi, takže k normálně hrající sestavě je vlastně dost blízko.

Zdroj: ATmagazín

comments powered by Disqus