Jednoduše JBL

Jednoduše JBL

     Ve světě přátel dobrého zvuku je zkratka JBL dostatečně známá už velmi dávno. Představuje totiž iniciály jmena Jamesa Bullougha Lansinga, který už v roce 1927 vlastnil továrnu na výrobu reproduktorových soustav. Sám se stal autorem mnohých patentů a v tomto trendu pokračují  jeho následovníci úspěšně i dnes, kdy značka patří do koncernu Harman. Reproduktory s visačkou JBL dnes můžeme najít v divadlech, kinosálech, stadiónech, automobilech, ale i v domácnostech po celém světe. Právě tam patří série reprosoustav Studio L ze současné nabídky renomovaného amerického výrobce.

     Ve světě přátel dobrého zvuku je zkratka JBL dostatečně známá už velmi dávno. Představuje totiž iniciály jmena Jamesa Bullougha Lansinga, který už v roce 1927 vlastnil továrnu na výrobu reproduktorových soustav. Sám se stal autorem mnohých patentů a v tomto trendu pokračují  jeho následovníci úspěšně i dnes, kdy značka patří do koncernu Harman. Reproduktory s visačkou JBL dnes můžeme najít v divadlech, kinosálech, stadiónech, automobilech, ale i v domácnostech po celém světe. Právě tam patří série reprosoustav Studio L ze současné nabídky renomovaného amerického výrobce.

Cílovou skupinou série Studio L jsou středně nároční posluchači, kteří už o zvuku něco vědí a nespokojí se se začátečnickými reprosoustavami. Raději ani nepomyslím na oběti laciných stříbrných plastových krabiček. Zevnitř je ozvučnice vytlumená minerální vlnou a zvenku bývá oblečená do třech barevných provedení a to imitace buku, třešně nebo do černé. Zpracování ozvučnice je celkově na výborné úrovni. L Série obsahuje jeden typ klasických regálovek, dva modely velmi dobře hrajících plnohodnotných reprosoustav s hloubkou pouze 127 mm určených k zavěšení na stěnu, dva centry, jeden  subwoofer a dva modely sloupových reprosoustav. Právě menším z nich, nesoucích označení L 880, se budeme věnovat více.

     Menší ještě neznamená malé, ale „kousek" s výškou 991 mm, šířkou 222 mm, hloubkou 370 mm a hmotností 24,5 kg se ještě vejde i do našich českých panelákových obýváků. Obzvlášť když basreflexový otvor se zaobleným nátrubkem míří na vás, takže není problém umístit 880-ky blíže ke stěně. V malém mi bass-reflex svým průměrem připomíná časy, kdy jsem se v lůně českých hor proháněl na bojových vozidlech pěchoty. Tvar nátrubku je patentovaný firmou JBL a zaručuje laminárně nehlučné proudění vzduchu z ozvučnice. Opticky tento sloup zmenšuje zaoblení předních a horních hran, které vynikne hlavně po odstranění přední krycí mřížky. Bez ohledu na barevné provedení ozvučnice je  tkanina mřížky vždy černá.

     Pod mřížkou se skrývá překvapivě velký počet měničů - celkově až pět, přestože výrobce označuje soustavu jako čtyřpásmovou. Kromě dvou 150 mm basáků, 100 mm středotónového měniče obsahuje totiž až dva výškové měniče. Klasický reprodukuje tóny do 20 kHz, zatímco horní, uložený v zajímavé hliníkové vaničce, uspokojuje potřeby posluchačů SACD či DVD Audio až do 40 kHz. Dělicí frekvence výrobce stanovil na 700 Hz, 5 kHz a 20 kHz. Spodní hranice frekvenčního rozsahu v pásmu 3 dB je 30 Hz. Basový a středový měnič jsou zhotovené z materiálu PolyPlas, který je kombinací celulózových vláken a vrstvy polyméru, kterým je potažený povrch membrán. Závěs membrán je z gumy. Klasický výškáč s průměrem 25 mm je z titanu, zatímco supervýškáč z tzv. Mylaru, ve středu s hliníkovým projektilem. Koše měničů jsou též hliníkové, podobně jako i designové nožičky. Samozřejmostí jsou i přibalené hroty. Výhybka pochází též z dílny JBL a výrobce ji označuje jako „Straight-Line Signal Path". Její hlavní výhodou je zkrácení cesty signálu na minimum.

     Zadní pohled na ozvučnici odhalí zapuštěný terminál se dvěma páry pozlacených konektorů, umožňujícím připojení jednak odizolovaných vodičů, vidliček či banánů. Po odstranění pozlacené propojky je samozřejmě možné použít i zapojení bi-wiring či bi-amping. Ještě rychlý pohled na technické údaje - příkon zesilovače 100 W trvalý, 400 W špičkový, citlivost 91 dB, impedance 8 ohmů, a potom už může nastat malé zamyšlení se nad tím, jak to asi bude hrát. Rád totiž konfrontuji svoje předešlé zkušenosti s novými výzvami, ale přestože mám už všelico „naposlouchané", často se dočkám i výrazných překvapení. Radím vám proto: raději jednou poslechnout, než stokrát číst!

     Tady je výsledek konfrontace mých očekávání a reality: Očekával jsem dynamický zvuk s velkým množstvím basů a horším předozadním prostorem. A skutečnost? Výborná dynamika podle mých představ udělá radost každému, nejen příznivcům rocku, elektronické hudby a domácího kina. Basů je dostatek, ale neobtěžují a neduní. Zvuky nástrojů a hlasy jsou velké a mají tělo, až máte občas chuť sáhnout si na dotyčného interpreta.
     Nad očekávání je i velmi dobrý pravolevý a předozadní prostor a separace jednotlivých nástrojů, takže i „džezík" je v pohodě. Reprodukce je otevřená, detailní, muzikální. Musím uznat, že mě překvapila, jelikož v těchto cenách ješte většinou dávám přednost raději regálovkám. Jelikož se předpokládá, že 880-ky budou dnes většinou součástí domácího kina, podrobil jsem je i takovéto zkoušce. Pokud bych označil jejich zvuk ve dvoukanálu za výborný, v domácím kině v pozici předních reprosoustav série Studio L opravdu excelují. Navíc s postupným rozehráváním se byl jejich projev stále vyváženější, i když stále ještě trochu efektnější. Bude zajímavé poslechnut si je po dalším postupném rozehrávání. Patří mezi ty reprosoustavy, které jsou jako nové boty - nejdříve trochu tlačí, ale potom se v nich určitě projdete v říši příjemných zvukových zážitků.

    
Zdroj: Multimedia december 2006 - január 2007

comments powered by Disqus