Van pro Music ONE

Van pro Music ONE

     Toto auto můžete znát z obrazovky nejmenované komerční televize, konkrétně z relace Music One. Jak vznikalo a co se v něm schovává?
     Idea vytvořit reprezentační multimediální auto vznikla v hlavě Jožky Poláčka alias Jopa, když začínal s novou hudební relací Music One a potřeboval něco pro upoutání pozornosti. Podle Jopa to měl být legendární minibus VW z časů hippies. Po oslovení několika tuningových specialistů ze slovenské scény se spolu se sponzory rozhodli pro trnavskou firmu Speedy Cars. Dano Speedy, majitel firmy, měl volné ruce. Nejprve vytvořil počítačovou vizualizaci, podle které se má dělat exteriér, interiér měl navrhnout samotný sponzor. Nakonec však celé auto, jak ho vidíte, včetně muziky, navrhli a dělali „spíďáci“. Na samotnou realizaci bylo poměrně málo času, takže potřebovali auto s karosérií v co nejlepším stavu. Našli ho začátkem března v Česku, ale s přestavbou mohli začít až v polovině dubna. Přitom vysílat se mělo už v květnu, takže na práci jim zůstaly jen tři měsíce.

Exteriér
     Z původního auta nezůstal kámen na kameni. Vše šlo ven - obklady, čalounění, elektronika, kabeláž, motor, prostě vše. V dílně stála holá karosérie. Po potřebných opravách se pustili do tříbarevného lakování. Výběr barvy byl, samozřejmě, dopředu daný sponzorem relace. Autu vyrobili nové nárazníky a prahy z nerezových trubek - evokují modernu, ale nekřičí, ctí design celého auta. Úlohu nosiče srolovatelné markízy splnila záhradka na střeše. Samotná klietka je, samozřejmě, z nerezových trubek a je vyleštěná do vysokého lesku, ostatně tak jako i prahy a nárazníky. Přední světla mají moderní čirou optiku. Zadní světla jsou vyrobena z produktů Hella a vsazená do vlastnoručně vyrobeného čela. Vozidlo nemůže stát na ničem jiném než na 18-palcových discích s nízkoprofilovými pláštěmi. Samotné disky pocházejí od společnosti MAM, která patří pod renomovaného německého výrobce disků Kes-kin. Velikost a vysazení disků (ET) jsou vyměřené přesně tak, aby se blatníky nemusely upravovat. Pod kapotou, resp. pod úložným prostorem byl původně 1,6-litrový boxer s 50 koňmi, který se však časem zadřel. Nyní sídlí na jeho místě 1,8-litrový boxer vzducháč ručně vyrobený z amerických komponentů.

Přestože má tento bus několik moderních prvků, ctí  původní design.
     Jsou tam kované písty, leštěné ojnice, zvětšované kanály, krátké sací potrubí, dva dvojité karburátory, výkonnější Sahara na chlazení, výfukové svody jako z Porsche (kvůli potřebné délce je potrubí od svodů tažené pod autem okolo celého motoru). Výkon tohoto agregátu by po zaběhnutí měl dosahovat 120 -140 koní. Samozřejmostí  jsou reklamní nálepky s logem relace Music One.

Music ONE

Tři zóny
     To nejdůležitější je však vevnitř. Interiér je rozdělený do třech částí. První tvoří kabina řidiče, druhou samotné studio a třetí - na místě bývalého úložného prostoru - patří diskdžokejovi. Samozřejmě, celý interiér je přečalouněný a barevně sladěný s exteriérem, stříbrnou barvu však nahradila bílá.


Zóna první...

     Palubovka je kompletně předělaná, vsazené nové budíky (teplota a tlak oleje, otáčkoměr), ovládání nezávislého topení - ano, tento 30ti letý fešák dostal špičkové teplovzdušné nezávislé topení, jaké se např. montuje i do vozidiel Mercedes-Benz, rádio Kenwood KDC-W8531Y a potřebné ovladače elektroniky. V kabině je dokonce i taková vychytávka jako řazení rychlostí ShortShift - tzv. zkrácené řazení. Není to však zkrácená řadící páka. Změněné jsou dráhy v kulise, výsledkem čehož je absolutně přesné řazení s jen pár centimetrovými dráhami, tak jak to známe ze sporťáků. Nechybí ozvučení prostřednictvím komponentových 165-mm reproduktorů JBL P6550C s výkonem 270 W ve dveřích. Namísto původních sedaček jsou tam sportovní Recará. Pod nimi je skřiňka elektroniky, která ovládá kompletní audio-video systém. Auto má tři proudovo-napěťové okruhy - první s 12 volty patří samotnému vozidlu, druhý , 220-voltový napájí počítač, chladničku, kávovar, televizory, gramofóny a ostatní 220-V spotřebiče. Třetí okruh (12-voltový) napájí celou audio-techniku. Napětí do třetí sítě dodávají trakční akumulátory a měniče z 200 V na 12 V. Pro zajímavost, audiosoustava odebírá ve špičkách proud přes 200 ampérů.

Zóna druhá...

     Srdcem auta je střední část - stúdio, kterému dominuje 36-palcový LCD televizor zabudovaný do stěny naproti dveřím. Pod ním je tzv. reproduktorová stěna s osmi oválnými 6x9-palcovými 2-pásmovými koaxiálnyími reproduktory JBL GTO 926E s výkonem 100/ 300W (RMS/maximální výkon), dvěma 4-kanálovými zesilovači a mezi nimi umístěným kapacitorem. Před „reprostěnou“ je dvojdílná lavice se třemi (v jedné části dva, ve druhé jeden) zabudovanými 300-mm basovými repráky JBL GTO 1202D (300/ 1200 W). Každý basák má vlastní ozvučnici a přes dlouhé kabely umí hrát i mimo auto. Velmi efektním prvkem lavic jsou vyřezané znaky not nad basáky, ze kterých je cítit tlak vzduchu. Celkově jsou v autě tři čtyřkanálové a dva dvoukanálové zesilovače. Dvoukanálové napájejí do mostíku basové reproduktory, čtyřkanálové zase ostatní reproduktory. Všechny zesilovače mají tzv. polozapuštěnou montáž, t.j. část jejich přední stěny je volně viditelná a všechny jsou podsvícené modrými neony. Proudové špičky vyrovnává 20-faradový hybridní kondenzátor DIETZ 21020. Úložný prostor je zvýšený a na jeho přední stěně jsou dvoje dvířka. Za levými je vystavený počítač, pravá dvířka ukrývají odkládací prostor pro klávesnici, myš, dálkové ovladače, síťové zásuvky apod. Nad těmito dvířkami je stěna, která odděluje studio od zadní části. Ze strany studia je na ní „zavěšený“ jeden 4-kanálový zsilovač, z opačné strany se o něj opírá 26-palcový LCD monitor. Jako centrální jednotka je použité multimediální PC, které obsahuje speciální software, který z PC vytvořil domácí kino s moderním plnohodnotným grafickým rozhraním ovládající dálkovým ovladačem všechny multimediální aplikace - přehrávání filmů, hudby z CD, MP3, HDD, ovládání equalizéru apod.. Z PC jsou napájené přes VGA kartu například oba televizory, přičemž na obou jde stejný obraz. Vedle PC je přepínač vstupů - skříňka, která přepíná mezi jednotlivými zdroji a zabezpečuje, aby reproduktory hrály vždy jen z jednoho zdroje - buď z rádia, PC nebo mixpultu. PC je nakonfigurovaný i jako herní konzole. V autě se nacházejí dva bezdrátové herní ovladače - gamepady, určitě dobře známé majitelům herních konzolí, jako např. Playstation. A jaké by to bylo multimediální studio, kdyby nemělo bezdrátový mobilní internet. Po levé i pravé straně jsou umístěné praktické malé sklopné stolky. Na stropu kabiny  studiové části, ale i v zadních dveřích je několik halogenových bodových světel. Ta jsou tak silná, že při natáčení v noci ani netřeba použít externí přisvěcování. Mají celkový výkon okolo 300 W.

Zóna třetí ...

     Z bývalého úložného prostoru se stalo království „dídžeje“. Má tu dva gramofóny Technics SL-1200MK2 a nejtenší mixážní pult Nu-mark. Prostor auta totiž neumožňoval umístit širší mixpult. Samotný stolek, ve kterém jsou zařízení umístěná, je výsuvný a nachází se v tunelu se dvěma plexisklovými průzory, ve kterých jsou vygravírovaná loga Music One. Ta jsou podsvícená modrým neonem. Nad pultem je 26-palcový LCD televizor a po jeho bocích 165-mm reproduktory JBL C608GTi se 150/600 W ve speciálních jehlanových uloženích nasměrované ven.

Music ONE

Buď super nebo vůbec
     „Největší výzvou bylo, že auto muselo být hne na první pokus dokonalé, navíc za poměrně krátký čas. Pro porovnání, když staví prototyp automobilka, trvá to rok, někdy i více, a i tak není dokonalý. Náš minibus se stavěl 3 měsíce a vše muselo fungovat a zapadat do sebe. Problém byl například s chladničkou, která měla být zabudovaná, ale neznali jsme její rozměry a jestli se po vestavění nebude přehřívat a nebudou potřeba přídavné ventilátory,“ - hovoří Dano Speedy. Všechny objemy ozvučnic reproduktorů jsou přesně vypočítané pro dané reproduktory a celá karosérie je důkladně vytlumená. Když totiž pánové ze Speedy Cars dělají muziku, pak pořádně. Nebo vůbec.

Music ONE

comments powered by Disqus
comments powered by Disqus