Když je auto obrazem majitele

Když je auto obrazem majitele

     Každý z nás by chtěl mít „takový malý showcar“. Od snů nebývá daleko k realitě, o čemž se můžete přesvědčit na vlastní oči na Rossiho Eclipse. Jeho začátky měly jasná kritéria, auto má být pěkné, rychlé a musí upoutat lidi – aby se bylo na co dívat.

     Strávil jsem na internetu hodně času hledáním toho vysněného auta, až mě upoutalo jedno pěkné červené Mitsubishi Eclipse. Dovezl jsem ho z Německa, a jako první, co se na autě dělalo, byl motor, výměna rozvodů, spojky, filtru, ložiska ... to vše mi však dělal známý, protože motorová část není moje silná stránka. Co se tče nějakých tuningových úprav motoru, vše je originál a zatím se to ani nechystám změnit, podotýkam zatím :o). Pak přišly na řadu spojlery. Auto bylo ospojlerované bodykitem z Německa, mělo dost vybledlou barvu, a tak se vše odmontovalo, dopasovalo přesně na míru a šlo to na přelakování. Zatím se vyměnili sériová 15 palcová kola za 17-náctky elektrony značky Keskin. Vepředu 8.5 palcové, obutí Dunlop 215/40 17, vzadu 10 palcové, obutí Dunlop 245/40 17. Sice je to přední náhon, ale opticky to vypadá super, proto jsem řešil takovouto variantu - veprřdu užší a vzadu širší límce kol. Sportovní podvozek tam už byl,  s tím jsem starosti neměl. Dále přišlo na řadu podsvícení, které je namontované pod celým autem, 4 červené diódové neóny. Řídící jednotka neónů se zapíná a vypíná dálkovým ovládáním. Navíc je možné nastavit až 16 různych blikajících efektů a jeden z nich je i blikání do rytmu hudby, což v noci stojí za to vidět :o) V rámci optických úprav ještě zmíním zpětná chromová zrcadla, ve kterých jsou namontované blinkry, nějaké chromové doplňky jako např. stěrače, ostřikovače a imitace úchytů kapoty. Nezanedbal jsem ani světla. Dopředu jsem namontoval xenonové světlomety s takzvanými angel eye. Do čoček jsem osadil xenony o síle 8000 k, s čímž je v noci zážitek jezdit :o). Vedle nich jsou namontované stroboskopy, zadní světla též nezůstali původní a také jsem volil čirou optiku.

     Na autě jistě nepřehlédnete velké křídlo, které mě stálo hodně času, než jsem dosáhl současné podoby. Střední časti jsou nastříkané do barvy auta a boky jsou leštěné. Jako velké finále nakonec přišel polep na auto, se kterým mi pomáhal kamarád. Jako inspiraci jsme použili vinily z hry Need for speed – Underground. Vybrali jsme pár návrhů a z nich jeden konkrétní, který mi vyrobil kamarád přesně na míru. Lepení sice trvalo celý den, ale výsledek se mi líbí a myslím, že stojí za to..

     Z exterierových úprav přejdeme k interiérovým. Podstatnou částí úprav je zástavba hudební soustavy od značky JBL. Z konkrétním návrhem udělat z auta show-car, který se mi líbil, za mnou přišla firma 4-way z Trnavy. Dali jsme dohromady nějaké komponenty, které jsem si v autě uměl představit. Značku JBL jsem volil proto, že je to přední prodejce hudebních komponentů do aut v Evropě. Líbí se mi na ní, že výkon, který udávají je měřený a ne fiktivní a přepracované konstrukce reproduktorů mě velmi zaujali. Základem je rádio, které je značky Pioneer a od této značky mě nikdy nic neodradí. Perfektní zvuk, který mi sedí a nastavení nemají ani nejmenší chybičku. Jedná se o model DEH –P5900MP, ale časem bych rád přešel i na vyšší řadu.

     Z montáže začneme nejdříve tím, že celý vnitřek auta se rozebral a vytlumil tlumicím materiálem Dynamat. Všechny plasty, které se postupně dávali do auta, se vytěsnili pěnou – takzvaným Fonopolom (obdoba ANS pěny), aby se předešlo nepříjemným vibracím. Když bylo vše na svém místě, přišli na řadu dveře. Kryt dveří se skládal ze třech častí. Dvě zůstaly původní a třetí dostala nový vzhled. Přelaminovala se tak, aby byl reproduktor natočený na jezdce a spolujezdce v autě a k němu se vyřezal otvor a přizpůsobilo umístění výhybky. Když to bylo hotové a vybroušené, šlo to na obtažení koženkou. Do předních dveří teda šly 2-pásmové reproduktory značky JBL P6560C. Repra jsou tažena dvoukanálovým zesilovačem JBL GTO752, který je umístěný v přední části auta pod airbagem spolujezdce pro nedostatek viditelného místa v autě. Zadní repra jsou JBL GTO6507C, které jsou napájené rádiem jen na dokreslení prostorového zvuku v autě. Jsou to též 2-pásmové reproduktory, výškové repra v kufru sjou zapuštěné do laminátového krytu, k němu se dostanu z chvíli. Montáž hudby v autě byla tedy z části hotová, až na kufr. S tím se chvíli čekalo, až jsem se nakonec rozhodl osadit ho. Volil jsem zesilovač JBL BPX1100.1 a reproduktory JBL P1022. Zesilovač je třeba napájet kvalitním kabelem, proto padla volba na kabel od Dietz (35 mm). Na baterii jsem uchytil napájecí vodiče pomocí svorek od Audison Connection.

     Montáž kufru začala asi takto: kufr se nejdříve rozebral, vytlumil a odhlučnil od hluku, který šel z hlasitého výfukového potrubí. Nazpět se poskládal a vložila se do něj dopředu připravená reprobedna navržená podle parametrů, které byli udané na reproduktorech. Repro bednu jsme šroubky uchytili do podlahy, aby pevně držela. Dále jsme si připravili železnou konstrukci, na které měl být uchycený zesilovač. Na konstrukci jsme přesně vyřezali desku, která měla držet rovný tvar. S papírovou lepicí páskou jsme pomalu vytvořili tvar, na který jsme pak nanášeli laminátovou vrstvu. Po postupném nanesení aspoň 4 mm vrstvy a vytvrdnutí laminátu jsme bednu vytáhli z kufru a v garáži jsme pokračovali s úpravami a postupně jsme tvarovali boky tak, aby lícovali přesně s obrysy kufru. Následně jsme kytem dotvarovali povrch a vzniklé nerovnosti. Když byl povrch „krytu“ podle představ, začali jsme na něj nanášet vrstvu gumo-asfaltového materiálu. Po nanesení jsme štetcem vytvořili ježkovitý povrch, který ladil s povrchem reproduktorové membrány. Než to všechno zaschlo, udělali jsme pořádek v kufru a po zaschnutí a drobných úpravách jsme bednu spolu s krytem osadili do kufru. Poté jsme začali osazovat audio komponenty, od reproduktorů, na které jsme ješte před osazením nalepili proužky Fonomatového tlumicího materiálu z důvodu lepší těsnosti na daném povrchu, kapacitor značky Dietz 3 F, až po zesilovač a výškové reproduktory. Po promyšlení kabeláže jsme navrtali potřebné díry a zapojili komponenty. Po odzkoušení jsme spokojeně vzbudili všechny sousedy, kteří na nás chtěli zavolat policajty z důvodu rušení nočního klidu (doba zkoušení 23:15) :o)). Druhý den jsme jeli na tuningový sraz, kde nám práci pochválili a vyslechli  jsme jen kladné reakce. Je to něco jiného z důvodu povrchové úpravy než obyčejné laminátové dekly a podobné úpravy kufrů. I díky vstřícnosti při tvorbě cen ze strany distributora značky JBL na Slovensku, DSI Slovakia, se můžu těšit z takového skvělého hudebního osazení.

Zdroj: ATmagazín 08/2008
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus