Recenze sporttesteru TomTom Cardio Multisport II.: Seriál tipů, triků a doporučení od českého reprezentanta v atletice Jana Tesaře

Recenze sporttesteru TomTom Cardio Multisport II.: Seriál tipů, triků a doporučení od českého reprezentanta v atletice Jana Tesaře

Šestistovky s hodinkami TomTom
V přípravném období je 600 m na ovále běžnou záležitostí. V tomto článku rozeberu konkrétní trénink od nastavení hodinek, přes sledování výkonu při tréningu až k jeho vyhodnocení pomocí webové aplikace TomTom. Popsaný návod je univerzální téměř pro jakoukoliv pohybovou aktivitu. Vybrané šestistovky jsou jenom jednou z mnoha možných ukázek.
Nastavení aktivity a tréninku
     Podrobně popisuji nastavení ve svém předchozím článku. Pro tento trénink jsem použil aktivitu Běh, která umožní i záznam GPS signálu, a typ tréninku jsem zvolil Kola, díky čemuž je ve webové aplikaci možné snadno rozlišit záznam běhu od záznamu odpočinku.

     V tuto chvíli musíte mít hodinky připevněny na ruce, aby fungoval snímač tepové frekvence. Snímač v drtivé většině případů funguje bez problémů a to i v extrémnějších podmínkách jako je déšť (hodinky jsou vodotěsné), nebo přílišné teplo – tedy přítomnost potu. Výpadky, nebo špatné měření jsou stejně (ne)časté jako v případě nepohodlného hrudního pásu, se kterým jsem soustavně běhat příliš nedokázal.

Vlastní trénink
     Po odstartování měří hodinky veškeré veličiny. Při doběhnutí celého úseku zmačkněte vrchní dotykové tlačítko, normálně používané pro osvícení displeje. Tím změříte úsek, respektive vložíte do záznamu značku, že teď začíná pauza. Samotný běh a pauza se ve struktuře záznamu neliší. První úsek bude kolo 1, první pauza kolo 2, druhý úsek kolo 3, atd.

     Během pauzy (nebo aktivity, pokud to zvládnete), můžete prolistovat aktuální stav veličin. V tuto chvíli je asi nejzajímavější tepová frekvence. Přelistujete-li doprava, zobrazí se vám graf tepovky v posledních dvou minutách s aktuálním číselným údajem.

     Graf se může hodit v případech, kdy vybíháte při poklesu tepové frekvence pod nějakou hranici. Testovací tréning, který jsem provedl, byl s pevnými pauzami. Co se týče ovládání hodinek, tak na tom nezáleží. Při startu dalšího úseku zmačkněte opět horní dotykové tlačítko.

     Pro ukončení záznamu (po doběhání tréninku) slouží levé tlačítko. Nejdříve vás přesune na „pauza obrazovku“. Pro ukončení nahrávání levé tlačítko přidržíte.

Po tréninku
     Záznam máte nyní uložený v hodinkách, což můžete ověřit přejitím na předstartovní obrazovku a zmáčknutím horního tlačítka. V nabídce máte doposud odběhané tréninky. Pokud některý vyberete (pravým tlačítkem), zobrazí se Vám jakýsi sumář. Počet naběhaných kilometrů, průměrné tempo, tepová frekvence, atd. Pro důmyslnější analýzu včetně grafů veličin dobře poslouží TomTom aplikace MySports.

     Pro nahrávání dat z hodinek do počítače slouží aplikace TomTom MySports. Její instalace a fungování je zcela intuitivní. Po základním nastavení se data z hodinek vždy po připojení nahrají do webové aplikace. Jediná věc, kterou tedy po absolvovaném tréninku musíte udělat je připojit hodinky USB kabelem. Můžete také využít přenos na mobilní telefon pomocí integrovaného bluetooth.

Webová aplikace TomTom
     Po nahrání tréninku se otevře webový prohlížeč, musíte být přihlášení pod svým TomTom účtem (který jste si zřejmě zřídili při nastavování hodinek). Můžete listovat svými naběhanými tréninky. Já zde popíši uživatelské rozhraní na kýžených šestistovkách.

     Nutno podotknouti, že vývoj webové aplikace jde vcelku rychle kupředu- když jsem s hodinkami začínal běhat, neexistovala možnost kouknout se na jednotlivá kola zvlášť a důležité údaje nebyly takto hezky naservírované. Jen tak dál.

V horní části se zobrazí souhrn aktivity:

TomTom MultiSport cardio
Obr.  1: Souhrn aktivity

     Pro tento typ tréninku je souhrn celkem nic neříkající, jelikož se do celkových statistik započítává jak pauza, tak běh samotný. Další aktivitou je přehled kol a zobrazení mapy:

TomTom MultiSport cardio
Obr.  2: Přehledné zobrazení naběhaných kol a záznamu na mapě.

     Z mapy se dá vypozorovat můj domácí stadion v Houštce a z přehledu kol jistá pravidelnost odrážející délku běhu a délku pauzy. Poslední pauza je dvojnásobná, také čísla jednotlivých kol zcela neodpovídají skutečnosti, jelikož jsem se během pauzy párkrát umáčknul a vytvořil tak nějaké kolo navíc. V tabulce dále vidíte průměrnou rychlost a tepovou frekvenci, v mém případě se hodnota pohybuje okolo 170. Pokud vám nestačí tento přehled v tabulce a na mapě, aplikace MySports vám níže nabídne změřené veličiny v přehledném grafu:

TomTom MultiSport cardio
Obr.  3: Graf rychlosti a tepové frekvence s vyznačeným úsekem 4. šestistovky.

     Můžete přepínat mezi rychlostí, tepovou frekvencí a změnou výšky (na aktuálním grafu není vybráno). Podnastavení vám umožní zvolit si jednotky rychlosti, nebo vidět tepovku v jednotlivých zónách. Vyznačení úseku povedete pohybem po předchozím tabulkovém zobrazení. Pokud máte zájem o detail některého úseku, stačí na něj kliknout:

TomTom MultiSport cardio
Obr.  4: Detail mé 4. šestistovky.

     Na detailu je znatelné tempo kolem 3 min/km, ke kterému se dostávám přibližně po 7 sekundách rozbíhání se. Tepovka si prvních 15 sekund vegetuje na „odpočinkové“ hodnotě, pak to tělu dochází a zvyšuje frekvenci až po dosažení maxima, k čemuž dochází přibližně po minutě. U ostatních šestistovek je to podobné, dá se zde vysledovat jistá závislost mezi časem, kdy se dostanu do maxima a číslem úseku (tento čas se s únavou zmenšuje).

     Každý tréning je jiný. Na tom, jak bude graf vypadat, se podílí spousta faktorů. Osobně jsem zvědavý, jaké bude srovnání podzimních šestistovek z minulého roku a letošních jarních a jestli se vypozorované údaje odrazí na finální výkonnosti.
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus