Recenze sporttesteru TomTom Cardio Multisport I.: Seriál tipů, triků a doporučení od českého reprezentanta v atletice Jana Tesaře

Recenze sporttesteru TomTom Cardio Multisport I.: Seriál tipů, triků a doporučení od českého reprezentanta v atletice Jana Tesaře

První článek tohoto seriálu vychází několik dní před zahájením Mistrovství Evropy v atletice 2015 v Praze, ke kterému Honza Tesař nastupuje v pozici evropské dvojky v běhu na 400m a jako člen české štafety na 4x400m. Honza absolvoval velkou část přípravy se sporttesterem TomTom Cardio Multisport. Držíme Honzovi a celé české štafetě palce!
GPS hodinky TomTom jsou, tak jako většina sporttesterů, určena pro širší běžeckou veřejnost. V této sérii článků vám ukáži, že hodinky lze bez problému použít pro každodenní běžecký trénink.

- Tento článek shrnuje nejdůležitější možnosti a základní ovládání hodinek.
- Trénink šestistovek s podrobným nastavením manuálních kol i vyhodnocením ve webové aplikaci TomTom MySports popisuji v dalším článku série.
- Intervalovým tréninkem – dvouminutovky s pevnou pauzou – a jejich vyhodnocením se zaobírá pokračování série.
- Pokud potřebujete podrobnější analýzu naběhaných kilometrů, aplikace TomTom umožňuje snadný export a následné vyhodnocení a výpočty například v Excelu či jiných programech.
- Věci, které se jinam nevešly – rady, tipy, triky a můj subjektivní pohled shrnuji v samostatném článku.

Co hodinky umí měřit:
Zeměpisnou pozici, čas a tepovou frekvenci.

Z těchto tří veličin se dopočítávají ostatní, některé na úrovní hodinek, některé v přiloženém softwaru, a na některé musíte svépomocí.

V hodinkách můžete sledovat tyto veličiny: aktuální a průměrný tep, aktuální a průměrná rychlost, uběhnutá vzdálenost, tempo (kolik času vám zabere kilometr), rychlost (kolik kilometrů byste uběhli za čas – pouze převrácená hodnota tempa), spálené kalorie (po zadání výšky, váhy, věku), celkový čas, atd.

Po připojení k počítači v online TomTom aplikaci dostanete výše zmíněné doplněné o výškový profil a přehledně vypsané v grafech.

Svépomocí, například pomocí Excelu, či jiného softwarového vybavení můžete doplnit jakékoliv jiné informace, například vertikální rychlost, či závislost výšky na tepové frekvenci. O těchto možnostech pojednává samostatný článek.

Ovládání hodinek
Sporttester umožňuje snadné ovládání pomocí čtyřsměrného „joysticku“. Základní obrazovka s časem je úplně vlevo. Pohyb vpravo je většinou výběr položky z daného menu. Pokud se nenacházíte ve výběru, pak na horním a dolním tlačítku bývají navěšeny nějaké dodatečné informace a nastavení.

Na začátku je základní obrazovka s časem. Posvítit si můžete horním dotykovým tlačítkem. Pro zahájení tréninku slouží pravé tlačítko, které vás přenese do výběru aktivit.

Sportovní aktivity

Návod TomTom Cardio MultiSport Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  1: Ze základní obrazovky se stiskem pravého tlačítka dostanete na výběr aktivit

Běžecké hodinky TomTom nabízejí 3 aktivity (multisporty nabízejí aktivit více).

Stopky, běh a běžecký pás. Stopky fungují klasickým způsobem s přesností na setinu a možností měření kol, které se provádí vrchním dotykovým tlačítkem.

Návod TomTom Cardio MultiSportObr.  2: Stopky s třemi změřenými mezičasy

Další dvě aktivity – běh a běžecký pás se liší pouze absencí GPS dat u běžeckého pásu. Hodí se tedy v hale či jiném prostoru, kde není dostupný GPS signál nebo nepotřebujete přesně měřit vzdálenosti, tempo, ani rychlost. Což je dobré v případě, že chcete zvýšit výdrž baterie.

Vyberete-li běžecký pás nebo běh, přesunete se na předstartovní obrazovku.

Návod TomTom Cardio MultiSport Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  3: Po výběru aktivity se přesunete na předstartovní obrazovku. Intervaly označují typ tréninku, který se dá změnit v nastavení (↓ ). „Čekat“ v tuto chvíli máte na zachycení GPS signálu.

V tuto chvíli se zapíná měřič tepové frekvence a GPS. U GPSky to chvíli trvá (v závislosti na tom, kolik času uběhlo od poslední aktivity nebo připojení k internetu). Když jsou hodinky připraveny, upozorní vás na to pomocí vibrace a zapípání. Na předstartovní obrazovce můžete ještě změnit typ tréninku (na Obr.  3 jsou vybrány intervaly).

Typy tréninku
Návod TomTom Cardio MultiSport Návod TomTom Cardio MultiSport Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  4: Do nastavení typu tréninku se dostanete z předstartovní obrazovky. Druhá položka v nastavení – DATA – slouží pro změnu zobrazení veličin při samotném tréninku.

Zde popisované režimy jsou pro aktivitu Běh. U běžeckého pásu jsou režimy stejné, jenom vzdálenost je měřena pomocí akcelerometru namísto GPS.

Po výběru tréninku a upřesnění některých informací se dostanete zpět na předstartovní obrazovku. Stiskem pravého tlačítka zahájíte aktivitu. Dle typu tréninku se vám ukáže patřičná obrazovka (pro každý jiná, něčím speciální – popsánu u jednotlivých typů níže), nebo rovnou souhrnná obrazovka. Ta je pro všechny tréninky stejná.

Návod TomTom Cardio MultiSport Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  5: Hodinky zachytily GPS signál i srdeční tep. Připravenost signalizují slovem „JÍT“ a vyčkáváním na stisk pravého tlačítka, čímž se zahájí aktivita a během tréninku se zobrazí souhrnná obrazovka. Nastavení aktuální veličiny (v tomto případě srdeční frekvence) lze měnit horním a dolním tlačítkem.

Zde vidíte až tři aktuální veličiny (tep, tempo, uběhlé kilometry, rychlost, atd…). Tu třetí, největší, můžete měnit tlačítky nahoru a dolů. Dvě menší postranní se dají změnit v nastavení z předstartovní obrazovky (položka DATA).

Žádný
Hodinky jednoduše zaznamenávají aktivitu. Neprovádí žádné notifikace a zobrazují souhrnnou obrazovku.

Intervaly
Intervaly umožňují přehledné zobrazení fáze tréninku a jeho přesné stopování. V základním kroku si naplánujete trénink.

Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  6: Nastavení intervalového tréninku.

Principem je, že si nastavíte jak dlouho nebo jakou vzdálenost má trvat činnost a úplně stejným způsobem jak dlouho má trvat pauza. Hodí se to, když potřebujete běžet například dvoustovky s minutovou pauzou. Nebo dvouminutovky s pětiminutovou pauzou[odkaz]. Hodinky vás pak přesně informují, kdy máte začít nebo ukončit daný úsek.

Zóny
V tomto typu tréninku si předem nastavíte, v jaké zóně chcete provádět svou aktivitu. Zóna může být dána tepovou frekvencí, tempem či rychlostí. Po spuštění aktivity se zobrazí graf, na kterém přehledně vidíte, jestli se pohybujete v zóně nebo mimo ni.

Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  7: Průběh srdečního tepu. Prostřední vodorovná čára je nastavené optimum. Graf ukazuje vychýlení od tohoto optima.

Cíle
Cíl může být trojího typu – čas, kalorie, nebo vzdálenost. Při běhu se vám pak přehledně ukáže, v kolika procentech nastaveného cíle se nacházíte. Hodinky vás v polovině a 90% notifikují pomocí vibrace a zapípání.

Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  8: Plnění cíle nastaveného tréninku. V tomto případě půlhodinové činnosti.

Závod
Hodinky nabízí jakousi simulaci závodu. Běžíte buď proti svým předešlým výkonům, nebo se můžete socializovat, sdílet své běhy a ty cizí si do hodinek nahrát. Po odstartování závodu máte k dispozici obrazovku, ukazující jaký náskok máte na svého virtuálního soupeře.

Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  9: Závodní obrazovka.

Kola
Fungují přesně tak, jak se dá očekávat. Ukončení nového kola a začátek dalšího vyvoláte zmačknutím horního dotykového tlačítka, nebo si můžete nastavit automatické mačkání kola po uběhnuté vzdálenosti nebo čase.

Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  10: Režim kol umožňuje též zobrazení dvouminutové historie srdečního tepu.

Manuální režim je asi nejužitečnější, můžete ho využít třeba při běhání úseků, jako jsou šestistovky. Je tomu věnován speciální článek.

Shrnutí typů tréninku
Všechny sportovní režimy (vyjma měření kol) vám vytvoří identický záznam, co se struktury týče. Ze záznamu nepoznáte, jestli jste běželi intervaly, cílili svoji snahu na uběhnutí nějaké vzdálenosti, nebo měli typ tréninku nastavený na žádný. Režimy tedy slouží především k orientaci při samotném tréninku. Jediný, a dle mého názoru nejpraktičtější režim pro budoucí analýzu tréningu, jsou Kola. Tuto skutečnost reflektuje i webové rozhraní, kam se vám všechny aktivity nahrávají. Můžete se podívat, kdy jaké kolo začalo, jakou jste měli na začátku a na konci kola tepovou frekvenci atd. V ostatních režimech lze začátek a konec úseku jedině vysledovat. Což bez problému jde, pokud si pamatujete, jakou strukturu měl váš trénink (například minutu běh-dvě minuty pauza…).

Tento nedostatek zamrzí například u intervalového tréninku. Je znám a často diskutován na fórech samotného TomTomu. Možná se v budoucnosti dočkáme aktualizace.

Ukončení aktivity
Stisknete-li a chvíli podržíte levé tlačítko, vaše sportovní aktivita se pozastaví. Úplné zastavení aktivity se provede ještě jedním stiskem tlačítka vlevo, záznam je uložen a vy se vrátíte na základní obrazovku.

Návod TomTom Cardio MultiSport Návod TomTom Cardio MultiSport Návod TomTom Cardio MultiSport
Obr.  11:Stisknutím levého tlačítka se aktivita pozastaví. Opětovným stisknutím se ukončí a hodinky se vrátí na základní obrazovku s časem.

Vyhodnocení aktivity
Uložený záznam vydrží v hodinkách do doby, než jej pomocí telefonu, či počítače nahrajete na webovou aplikaci. Konkrétní vyhodnocení jednoho tréninku popisuji v dalším článku.
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus