Kostka Street/Street Fold – kompletní test

Kostka Street/Street Fold – kompletní test

Kola o stejné velikosti bývala od pradávna doménou 12″ a menších koloběžek, loni se však tento trend rozrostl do téměř všech velikostních kategorií. Začaly to dvacítky, na závodech dnes běžně vídáme dlouhé stroje se dvěma 28″ obručemi, objevily se ale také koloběžky s koly 2× 16″. Jednou z nich je též nová Kostka Street.
Konstrukce
     Konstrukce ocelového rámu Streetu nijak nevybočuje ze současné produkce hanušovické fabriky Kostka-kolobka. Na hlavní rámovou trubku kapkovitého průřezu je navařeno stupátko ohnuté z jednoho kusu palcové (průměr 25,4 mm) trubky, jejíž prodloužení tvoří zadní vidlici. Novinkou u koloběžek Kostka je poměrně mohutná ocelová „třípaprsková“ výztuha ve spoji hlavní rámové trubky a stupátka. Kromě celkového zpevnění výztuha plní také funkci ochrany rámu na nejexponovanějším místě, kde dochází k nechtěnému kontaktu s terénními nerovnostmi.

Kostka Street Fold

Kostka Street má kratší rozvor 920 mm, zatímco Sixteen  980 mm, skládací Mibo Mastr 990 mm a Mibo Crazy dokonce 1 020 mm (Mibo = údaje výrobce).

Nad horní miskou hlavového složení typu A-head 1 1/8″ ponechal 7,5 cm vysoký „komín“, takže výška řídítek dosahuje v závislosti na jejich sklonu zhruba 85–90 cm. Má-li být zachována možnost skládání řídítek, může trubka přesahovat představec maximálně o 2,5 cm.

Nepřehlédněte:
TomTom Runner 2 (TomTom Spark) - nový kamarád každého sportovce
Kostka Street Fold

Stupátko je široké 11 cm, délka činí 35 cm. Světlost stupátka 5 cm, a s tím související výška nášlapu necelých 8 cm, představuje správně zvolený standard pro koloběžku s relativně krátkým stupátkem (na Kostku zvlášť), u které se předpokládá časté překonávání překážek – obrubníků, nejrůznějších nájezdů apod.

Vedle zmíněné výztuhy rámu si všimněte další konstrukční novinky – přední vidlice s téměř nulovým ofsetem. Hodnocení zveřejním až poté, co koloběžku důkladně projedu, nicméně první dojmy jsou rozhodně pozitivní. Podle údaje výrobce je rám ošetřen proti korozi i zevnitř. Osobně jsem jej neřezal, takže potvrdit to nemohu, zároveň však nemám důvod této informaci nevěřit…

Kostka Street Fold

Komponenty
     U Kostky už nepotkáte moc modelů s klasickými 100mm cyklonáboji, a tak není divu, že i Street je osazen koly s úzkými náboji s průmyslovými ložisky o šířce 65 mm. Ráfky jsou dvoukomorové, křížený výplet sestává z 24 ocelových drátů. Obutí zajišťují osvědčené pláště Schwalbe Marathon Racer, které lze nafoukat až na 6 barů.

Kostka Street Fold

Kostka Street Fold

Véčkové brzy dodalo Shimano. Jde o typ Alivio, tedy běžnou klasiku, která však také díky soustruženým brzdným plochám ráfků odvádí svou práci na výbornou.

Nepřehlédněte:
Představení: JBL Reflect Mini
Kostka Street Fold

A jsme u představce a řídítek. Jak jsem již uvedl, Kostka Street s přídomkem Fold představuje verzi se skládacím CNC frézovaným představcem, umožňujícím řídítka rychle a bez použití nářadí sklopit „hlavou dolů“ a zároveň je při tom o devadesát stupňů pootočit do polohy rovnoběžné s rámem koloběžky. Jednoduše povolíte rozměrnou křídlovou matici, řídítka sklopíte a opět zaaretujete. Práce asi na pět sekund.

Kostka Street Fold

Řešení skládacích řídítek je vcelku elegantní, má však jednu chybu – pokud nemáte řídítka nastavena pro jízdu kolmo nahoru, po sklopení, v závislosti na míře náklonu dopředu, odstávají od rámu – „balíček“ není dostatečně plochý.

Patrně málokdo bude jezdit s řídítky namířenými přímo k nebi, většina uživatelů si je více či méně nakloní dopředu. Při nastavení, jaké vidíte na fotografiích, řídítka odstávají od rámu asi o 18 cm (měřeno z vnějšku), což je pořád méně než třetina šířky řídítek v „pracovní“ poloze. Přestože tedy není koloběžka po složení řídítek zcela „placatá“, jisté, ne úplně zanedbatelné úspory místa jak do šířky, tak do výšky dosáhnete. Osobně jsem s ní takto několikrát cestoval v MHD a složená řídítka poznat jsou, ne, že ne…

Ještě je třeba dodat jednu informaci: Cenový rozdíl koloběžek Kostka Street vs Kostka Street Fold činí 600 Kč.

Nepřehlédněte:
Zvítězili jsme s TomTom v Aténách
Kostka Street Fold

Řídítka typu BMX o šířce 62 cm pochází z Kostkovic dílen. Jde o loni vylepšený typ, k němuž nemám v podstatě žádné výhrady. Hrazdička kromě zpevnění (u koloběžky tohoto typu nijak nutného) slouží také k zavěšení praktické brašny, vyrobené speciálně pro tato řídítka. Černobílé gumové gripy se dvěma hliníkovými objímkami jištěnými proti pootočení dodala firma Velo.

Kostka Street Fold

Jízdní vlastnosti
     Kostka Street Fold je, jak už víte, poměrně krátká koloběžka s téměř nulovým ofsetem přední vidlice. Oba parametry jsou „papírovým“ předpokladem pro živý jízdní projev – a je tomu tak i v reálu. Ve městě s ní bravurně a s dokonalou jistotou prokličkujete mezi chodci. (Ano, po chodníku byste vážně jezdit neměli, ale znáte to, zvláště ve velkých městech se čtyřproudovkami, víceúrovňovými křižovatkami a podobnými „vymoženostmi“ moderní doby někdy není vyhnutí.)

     Jak se ale takováto koloběžka chová v opačném případě čili při vyšších rychlostech? Naprosto klidně… Ve sjezdu jsem sice nejel více než 50 km/h, nepředpokládám však, že byste s tímto strojem, určeným především k městskému využití, lítali osmdesátkou. Kostka Street Fold i ve vyšší rychlosti perfektně drží stopu, v zatáčkách je stabilní, sedí jako přibitá. Zásluhu na tom má samozřejmě velmi tuhý rám, který se neprohýbá ani nekroutí, a výborné jízdní vlastnosti podpoří také výborné 1,5“ široké pláště Schwalbe Marathon Racer.

Kostka Street Fold

     Ale… počítejte s tím, že s plně nahuštěnými koly (max. 6 bar) se ze Street stává pěkné „vytřasadlo“. Koloběžkáři z Brna a okolí jistě znají asi 200metrový úsek poskládaný z kočičích hlav v Bílovicích nad Svitavou na výjezdu směr Blansko. Přiznávám, že tam jsem raději sestoupil a šel pěšky. Zpětné rázy do řídítek by ze mě vytřásly i poslední zbytky dobré duše. Pokud se tedy často pohybujete po podobných komunikacích (typicky například v historických městských centrech), doporučuji vyměnit standardně dodávané gumové gripy za gelové nebo pěnové a samozřejmě nenafukovat pláště na maximum. V extrémním případě by jistě pomohlo přezutí na šwalbácké balóny Big Apple. (Pozor ale na zvýšení stupátka!). Jinak je ale velká tuhost rámu jasným kladem, to nezpochybňuji.

Celkové hodnocení
     Malé koloběžky se pořizují z mnoha důvodů. Kostku Street Fold lze využít jako městské přibližovadlo, ostatně má to předurčeno už ve svém názvu. Městským přibližovadlem je myšlen stroj, který koloběhá na relativně krátké vzdálenosti a navíc si občas odpočine v MHD. Byť jsem výše uvedl jisté výhrady k systému skládání řídítek, musím znovu zdůraznit, že při převážení v MHD nebo třeba ve vlaku právě tento konstrukční prvek velmi oceníte. Kdybych se měl osobně rozhodovat, jestli dát šest stovek navíc za verzi Fold, neváhal bych ani minutu. Jsem dostatečně líný na to, abych zdolání 4,5km kopce s převýšením 200 metrů, který na mě čeká při každém návratu domů, alespoň občas nechal raději na trolejbusu. Se sklopenými řídítky Folda opřu o stěnu busu v místě pro kočárky (a kola) a ještě se se mnou svezou dvě maminy s kočárky. Vyzkoušeno, funguje to.

Kostka Street Fold

     Ale není to jen o lenosti. Na koloběžce se ve městě často proháníte v civilním oblečení… a člověk si nechce propotit fajnové hadříky např. před obchodním jednáním. (Předpokládám, že většina z našich čtenářů dělá byznys výhradně na kolobrndě…)

     Každý nedosahuje průměrné výšky obyvatelstva (cca 180 cm u mužů a 170 cm u žen. Zdroj HN). Těm nadprůměrným proto doporučuji Kostku Street Fold skutečně jen ke kratším vyjížďkám či k onomu typickému flákání se po městě, ovšem jezdci s menší postavou – a také třeba odrostlejší děti – mohou tuto koloběžku úplně s klidem využívat jako „hlavní stroj“. Na fotografií, je Kristínka s výškou necelých 158 cm. Takže pro menší postavy obecně nebo děti, spíše teenagery – proč ne?

Kostka Street Fold

     Celkově tedy musím Kostku Street Fold označit za velmi povedenou koloběžku, která je zajímavým příspěvkem do nově vznikající kategorie strojů se dvěma šestnáctipalcovými koly. Líbivý design jde ruku v ruce s dobře navrženou konstrukcí, komponenty nejsou nikde ošizené, dílenské zpracování je perfektní, cena odpovídá současné úrovni kvalitních koloběžek na českém trhu. Doporučuji.
comments powered by Disqus