Koloběžka KOSTKA Tour – podrobná recenze

Koloběžka KOSTKA Tour – podrobná recenze

Původní koloběžky začínaly jako malé stroje s malými koly. Samozřejmě, že také existují i dnes, to všichni dobře víme, avšak čím dál tím víc se do povědomí dostávají a oblíbenými stroji stávají koloběžky s velkými koly. Proto se detailně podívejme i na letošní model českého výrobce KOSTKA Tour, který patří mezi základní modely této značky.
1. Zavedené novinky
Jak jste si už mohli všimnout, firma Kostka-kolobka pro tento rok poměrně zásadně změnila konstrukci rámů většiny koloběžek. Co je k tomu vedlo? Snad nejdůležitějším důvodem bylo zavedení sériového využití úzkých nábojů o šířce 65 mm. Této změně musel být přizpůsoben rám. Ten se dočkal dalších úprav. Byla změněna celková geometrie, hlavní rámová trubka teď navazuje na nášlap v otevřenějším úhlu a zadní stavba byla celkově přepracována.

2. Konstrukce
Pokud znáte jednotlivé modelové řady Kostky, víte, že KOSTKA Tour představuje koloběžku s velkým předním  26“ a zadním 20“ kolem. Jde tedy o velký stroj, který vyhovuje i jezdcům vyšších postav a díky jízdním vlastnostem daným velkými koly je dokonalým prostředkem pro hladký asfalt, ale taktéž se popere bez nejmenších problémů taktéž s mírně neupraveným terénem.
Kostka Urban rozmery

V každém případě byste měli vědět, že obě kola jsou vybavená úzkými 65mm náboji, což je trochu nezvyklé. Tedy v případě předního kola, které ztrácí možnost zaměnitelnosti s jakýmkoliv jiným běžným kolem pro jízdní kola. To se logicky týká taktéž přední vidlice. Kostka tímto vytvořil vysloveně speciálně koloběžkařské komponenty. Ovšem je otázkou, či zrovna zde to nebylo trochu zbytečné. 

Výrobci se podařilo KOSTKA Tour vyrobit bez toho, aby přesáhla magickou hranici deseti kilogramů hmotnosti. Ve standardním vybavení doplněném o oba celoobvodové plastové blatníky váží tento dopravní prostředek necelých 9 kg, což představuje skutečně výbornou hodnotu.

Nepřehlédněte:
Iveta Putalová v africkém rytmu
Kostka Urban

3. Pevnost rámu
Jak je to tedy v případě KOSTKA Tour? Nejdříve velmi slabé místo Kostky - zadní stavba - je teď kvůli redesignu velmi výrazně zpevněná. Ano, pružení pocítíte bez nejmenších zaváhání. Je však možné, že kdyby se ocelová vidlice nahradila hliníkovou, rám by se celkově zpevnil. Jenže hliníkovou vidlici pro  úzké náboje je téměř nemožné sehnat.

Každopádně malé odpružení je výhodou a působí to po dobu jízdy dobře. KOSTKA Tour je koloběžka pro běžné uživatele, kteří pružení budou brát pozitivně jako jistý znak komfortu.

Jak můžete vidět na rozměrech, prostoru pro jezdce je tu mnoho a to i přes zachování rozměrného nášlapu, který ale byl díky úzkému zadnímu náboji taktéž zužený. Nášlapná plocha má "ložní plochu" dlouhou 435 mm, šířka je po celé délce stejná, tedy 110 mm. Nášlap má světlost 75,5 mm.

Trubky nášlapné plochy jsou ze spodní strany konstrukce opatřené speciálními návarky, které jednak chrání rám před nárazy na terénních nerovnostech, ale mají taktéž zpevňovací funkci - a jak už bylo uvedeno, zvýšená tuhost rámu je skutečně citelná.

Nepřehlédněte:
Jak na češtinu v aplikaci TomTom Bandit
Kostka Urban

4. Komponenty
Netradičně začneme zespod, protože jsou tu kromě rámu hlavně kola, která této koloběžce zvyšují výborné jízdní vlastnosti. Jak už víte, červeně eloxované 65 mm náboje jsou vepředu i vzadu. Jde o produkci Remerxu s průmyslovými ložisky a vyšší rozetou. Nerezový výplet využívá 24 drátů, dvojkomorové ráfky Remerx. 

Kola mají šroubovací "rychloupínáky" na 4mm imbusový klíč.

Kostka Urban riadidláKdyž už se zaobírám brzdami, tak KOSTKA Tour standardně brzdí Shimano Alivio (páčky jsou ze stejné řady), proti jejich spolehlivosti a účinnosti nelze nic namítat - výkon brzd je naprosto perfektní i se standardními špalky sady Alivio. 

Co se týká plášťů - KOSTKA Tour je obutá do Schwalbe Marathon Racer. Jde o výbornou volbu obutí se kterým se nemusíte stydět dupat ani na lesní nebo polní cestě. Podrží vás v podzimních čvachtanicích (kdy budete mít větší problém spíš s odrážením), ale i na hladkém asfaltu nebudou pláště klást zbytečně velký valivý odpor. Pokud byste chtěli udělat tento stroj o trochu sportovnějším a obuli KOSTKA Tour do pláště Schwalbe Kojak, opět neuděláte chybu, protože i v tomto případě jde o osvědčené "držáky". Vzhledem k nižšímu profilu plášťů je potřeba počítat s tím, že nášlapná plocha klesne ještě cca o 8mm níž. 

Nepřehlédněte:
Miniaturní bluetooth sluchátka JBL Reflect mini BT
Kostka Urban

Posuneme se s hodnocením na výše položené komponenty, najdeme tu 110mm MTB představec. Černobílé dvojrozměrné gumové gripy mají fixační šroubky na obou stranách řídítek.

5. Jízdní vlastnosti
Optimální výška nášlapu a výborně navržená geometrie rámu + výborné náboje zajišťující hladké otáčení kol + kvalitní ráfky obuté do univerzálních plášťů, které je možné nafoukat na velmi slušných 6 barů. Co to znamená? Obvodová hmotnost velkých kol není zanedbatelná, takže se KOSTKA Tour trošku pomaleji rozjíždí. Při rychlosti kolem 17–25 km/h se však začíná viditelně a citelně projevovat setrvačnost a tak se už stačí jen odrážet.

Velká kola Vám umožňují lepší přechod terénem. Ale pozor - koloběžka s takto nízkou světlostí nášlapu ráda drhne spodkem. Avšak přesně v takových případech se výborně projeví návarky na spodní straně nášlapné plochy.

Kostka Urban

6. Celkové hodnocení
Je zřejmé, že letošní konstrukční úpravy koloběžek Kostka jsou skutečně pozitivní. Jde o výborný stroj pro pohodové koloběžkování a to nejen po asfaltových cestách a cyklochodnících, ale klidně i v lehkém terénu. 

Jízda je pohodlná, ale zároveň svižná. Velké přední  26“ kolo Vám zaručí setrvačnost každým odrazem. Pokud nemůžete, slezete z koloběžky a kráčíte vedle ní. Jednodušší než z kola, bez jakéhokoliv pádu. Její hmotnost, jen necelých 9kg Vám umožňuje vynést ji po schodech. Tato koloběžka KOSTKA Tour skuteně není těžká. Další výhodou této koloběky je množství možností, jaké nasadit doplňky. Mezi nejvíce využívané se řadí samozřejmě stojan na koloběžku, blatníky, brašny a koše, držák na flašku, cyklocomputer upevnitelný na řídítka, resp. i sedačka pro ratolest.
comments powered by Disqus