Testovali jsme nejvyšší model navigace TomTom na trase dlouhé 3500km po Balkánských krajinách

Testovali jsme nejvyšší model navigace TomTom na trase dlouhé 3500km po Balkánských krajinách

Dovolenou jsme plánovali už od března s plánem objet autem Chorvatsko, Černou Horu, Albánii a Bosnu a Hercegovinu, což dohromady dávalo 3500 km za 15 dní. K tomuto účelu jsme si půjčili model TomTom GO5100 s integrovanou SIM kartou, aby nám dávala dopravní hlášení a uzávěrky po dobu cesty.
Začnu asi popořádku a hlavně vysvětlím k čemu slouží SIM karta v daném modelu. SIM karta, která je integrovaná se připojuje na internet téměř kdekoliv, kde je mobilní signál a aktualizuje online dopravní informace a Vaše naplánované cesty či oblíbené body. Tato karta je dopředu aktivována a nevyžaduje od vás žádné poplatky, ty jdou na vrub výrobci. Jelikož jde o malý objem dat, tak s tím asi ani výrobce nemá problém. Nižší modely v sobě nemají tuto SIM kartu integrovanou a abyste mohli výše zpomenuté služby využít, potřebujete propojit navigaci s mobilním telefonem prostřednictvím Bluetooth. Ale tady už přenesená data jdou na váš účet. Samotná SIM karta neslouží k aktualizaci mapových podkladů, protože při aktualizaci se stahuje několik GB dat a vykonává se při připojení navigace k počítači.

Abyste využili plný potenciál této navigace, TomTom spustil cloud službu, která se nazývá TomTom MyDrive. Přes webové rozhraní pod svým kontem si můžete naplánovat různé trasy, či oblíbené body a ty se automaticky přenesou do Vaší navigace bez toho, abyste dali navigaci nějaký pokyn. Všechno vypadá pěkně, ale je tu malé ale. SIM karta se připojuje přes mobilní operátory jen v zemích, kde uzavřel TomTom partnerství a je to vlastně všude, kde funguje i služba TomTom Traffic. V ostatních zemích se sice SIM karta nepřipojí, ale data už zůstanou uložená v navigaci.

TomTom MyDrive

Takže při výjezdu na trip už jsem měl všechna data uložená v navigaci. TomTom jako poskytovatel i navigačních podkladů (využívá např. f. Apple, Google) neměl plné pokrytí zemí jako je Albánie, Černá Hora a Bosna a Hercegovina, ale zobrazovaly se jen hlavní tahy. Na přejezd těmito krajinami jsem si zakoupil podrobné papírové mapy v měřítku 1:300 000 a těšil jsem se, jak budeme občas těmito krajinami "bloudit". K mému překvapení poskytl výrobce dva dny před naším odjezdem nové mapy ve verzi 9.51 a tyto krajiny jsou už od konce června plně pokryté. Tak jsem noc před odjezdem do navigace přidával poslední oblíbené body, jako např. ubytování v Mostaru, Sarajevu, či na přejezd pohořím Durmitor ... ale jistota je jistota a přibalil jsem i papírové mapy.

Nepřehlédněte:
TomTom Traffic Index 2016 – výsledky zveřejněny!
TomTom Chorvátsko
V Chorvatsku najdete kempy a ubytovánína každém rohu. Např. i ttakovýhle kemp za 6.50€/noc


První zástavkou byl kemp nedaleko města Šibeník. Jelikož jsem vyrážel z Bratislavy, byla cesta naplánovaná přes Maďarsko mimo zpoplatněné úseky a od Maďarsko - Chorvatských hranic už pokračovala po dálnicích. Zde jsem zjistil, že asi všem navigacím na trhu chybí jedna funkce. Pokud totiž máte navolenou trasu přes více zemí, nemůžete si zadefinovat, ve které zemi chcete jet mimo zpoplatněné úseky a ve které ne. Vlastnost cesty je vždy na celou trasu. Lze to obejít tak, jak jsem to udělal, že z Bratislavy jsem zadal trasu na Maďarsko - Chorvatskou dálnici a na hranici jsem si už potom zadal přímo cíl. Přes celé Maďarsko online služba TomTom Traffic fungovala bezchybně a dopředu mě upozorňovala na práce na cestách či zdrženía v případě delšího zdržení rovnou navrhla i objížďku, kterou můžeme využít.

TomTom ChorvátskoKdyž už někam jedete autem, zkuste se podívat, co je v okolí, hlavně ve vnitrozemí. Např. 50 km od Šibeniku je národní park Krka s koupáním přímo pod vodopády. 

V Chorvatsku a dalších nasledujících zemích jsem už neměl k dispozici tyto vymoženoti, ale ani je nebylo moc potřeba. Trip se absolvoval těsně před školními prázdninami, tak byly cesty celkem volné. Po pár dnech byl naší další zastávkou kemp u města Jelsa na ostrově Hvar. Zde nás navigace tvrdošíjně posílala do Splitu a odtud trajektem. Po spočtení nákladů a času bylo výhodnější jet o pár kilometrů dál do Drveniku a odtud trajektem. Trajekt odtud totiž jezdí častěji, samotná plavba trvá jen půl hodinky a hlavně jsme za trajekt zaplatili trojnásobně méně. Tento ostrov je nádherný, na katém kroku roste levandule a navigace ho též jakš takš zná.  Ano, znala všechny cestičky i ten jeden hlavní tah křížem krážem přes celý ostrov :) Jenže už asi v průběhu minulého roku tu stihli postavit nový úsek cesty, který zkracuje čas přesunu mezi městem Hvar a Stari Grad, ale v mapách ještě vůbec nic nebylo. Vůbec nevadilo, navigace nám mám pomoct, nemá se podle ní slepě jezdit, což se mi osvědčilo i později.

TomTom Chorvátsko
Na ostrov Hvar je lepší jet z Drveníku, odkud je to 3x levnější než ze Splitu, cesta trvá jen 30 minut a trajekt jezdí v sezóně dost často.

TomTom Chorvátsko
Máte rádi levanduli? Tak na ostrov Hvar musíte jet!

TomTom Chorvátsko
Když už budete na ostrově, je třeba si udělat i výlet od moře někam do kopců. Např. do pevnosti nad městem Hvar. 

Pár dní jsme strávili na tomto malebném ostrově, když jsme se s posádkou rozhodli pokračovat dál a to rovnou už do Černé Hory do zálivu Bora Kotorska. Původní plán byl, že si dáme vyhlídkovou jízdu a objedeme si autem celý závil, jenže někdy čas tlačí i na dovolené, hlavně, když ještě potřebujete vyhledat nocleh. Oželeli jsem tedy vyhlídkovou jízdu a nasměrovali jsme navigaci též na trajekt pro ušetření času přibližně 40 minut. Cesta k trajektu byla trochu matoucí. Navigace nás posílala uličkami mezi rodinné dom a svítil čas dojezdu k trajektu půl hodina za 40 km, kde se nedalo jet rychleji než 20 km/h. Navigace se od reality mýlila v tom, jak rychle lze těmi uličkami projet. Zkoušel jsem zapnout offline mapy na iPhonu (Nokia Here) a ty ukazovaly úplně totéž. Nakonec nás navigace dovedla až k ulici, kde byl zákaz vjezdu. Začal jsem improvizovat a improvizací jsem se dostal zpět na hlavní cestu, která nás už dovedla na trajekt. No i po vylodění z trajektu byla jízda trochu jiná. Představte si, že do města Kotor, což bylo nějakých 15 km, byste jeli v Bratislavě po nábřeží Dunaje, kde se kromě autobusů občas připletou chodci a koupající se v zátoce :)

Nepřehlédněte:
TomTom MyDrive už i pro iOS
TomTom Čierna Hora
Zas a znova doklady! Navigace by mohly upozorňovat na hraniční přechody

TomTom Čierna Hora
Cestovní navigace TomTom Vás odnaviguje i po moři

TomTom Čierna Hora

TomTom Čierna Hora

Nakonec jsme šťastně dorazili do Kotoru, kde jsme se po prohlídce starého města šli ubytovat. Po předcházejícím průzkumu ještě z domu jsme se rozhodli ubytovat ve vesnici Njeguš, která se nachází přímo nad Kotorem v pohoří Lovčen. Ale představte si to stoupání od moře do výšky 1500 metrů na krátkém úseku. Ano, samé serpentiny a cesta široká asi jako jednosměrka. A to bylo obousměrná, po které jezdí i autobusy. Samotná cesty byla vybudovaná za dob Rakouska-Uherska a je to jediná cesta do bývalého hlavního města Černé Hory (Cetinje). Cesta spočívala, kromě samotného prudkého stoupání, i v 180 stupňových zatáčkách, které byly očíslované až do čísla 25. Ale za ten výhled to stálo. Samotná vesnice Njeguš je pověstná tím, že prý je tu nejlepší pršut na celém Bakáně (s tím souhlasíme všemi deseti) a pochází odtud známý panovník a významná osobnost pro černohorce Petr II. Petrović Njegoš. Něco jako Lenin pro Rusy. Dokonce má nedaleko vybudované mauzoleum. A ne ledajaké. Mauzoleum je vybudované na druhém nejvyšším vrcholu národního parku Lovčem ve výšce 1660 m. n. m. Samozřejmě jsme to nemohli minout. Ale toto už jsme od navigace nemohli chtít. Cesta byla kombinací lesní a asfaltové cesty a šířkou často malou i pro jedno auto.

TomTom Čierna Hora
Výhled na celou Boru Kotorskú směrem do vesnice Njeguš

TomTom Čierna Hora
Tak, kvůli tomuto jsme jeli do Njeguše. Vyhledejte si njegušský pršut.

TomTom Čierna Hora
Nejvýše položené mauzoleum. Ve výšce 1660m.n.m.

Naše další kroky, či kola, směřovaly okolo známého ostrova Svatý Stefan, nejstaršího olivovníka do města Ulcinj, které je poslední před Albánskými hranicemi. Samotný průjezd Albánií je zážitek pro každého. Navigace Tomtom tu už též funguje bezchybně se svým pokrytím, ale ve městech se spíš musíte soustředit na samotnou jízdu. Úplně běžný je invalidní vozík v protisměru, domácí cyklisti jezdící jak se jim zachce, o chodcích je škoda mluvit (sebevrazi) a předpisy tu asi nikdo nevyučuje. Takže oči maximálně na stopkách z každé strany. Našťěstí jsme v Albánii pobyli jen pár hodin a auto jsme otáčeli směrem do vnitrozemí a domů. Náš cíl cesty byly "Kokoti" :) Je to malá vesnička asi s 15 obyvateli, ale tu tabuli jsme museli vidět a vyfotit se!

Nepřehlédněte:
Připravujeme se na dovolenou
TomTom Čierna Hora
Svatý Stefan téměř každý asi pozná....

TomTom Čierna Hora
Restaurace na parkovišti, nebo parkoviště v restauraci?

TomTom Čierna Hora
Opouštíme nadobro EU a kola směřují do Albánie!

TomTom Čierna Hora
TomTom Čierna Hora
Opravdu se tu jezdí jak se komu chce s minimem dopravních značek

TomTom Čierna Hora
Kozy na hranici? Už nás nic nepřekvapuje...

Na cestě do Bosny a Hercegoviny do Sarajeva (hlavního města) jsme si užili cestu pohořím Durmitor ješte v Černé Hoře. Po loňské zkušenosti jak je pokrytá Bosna a Hercegovina (jen hlavní spojovací cesty) jsem se těšil na to, jak tentokrát nebudeme bloudit. A taky to tak bylo. TomTom tu udělal kus práce. Z pokrytí, které bylo cca 7% skočil rovnou na 95% pokrytí této krajiny. Proto jsme i okamžitě pomocí bodů zájmu našli ubytování přímo v centru Sarajeva a později i Mostaru (všechno kolem 10 eur/os/nos). Zde už není o čem se rozepisovat, na navigaci TomTom se už i v těchto zemích můžete spolehnout.

TomTom Čierna Hora
I přes přítomnost navigace jsme se občas "ztratili" 

Jedině dám tip. Pokud jste se rozhodli strávit dovolenou v Chorvatsku, rozmyslete si to! Samotná Bosna a Hercegovina je nádherná, podstatně levnější a není tu tolik turistů (nepočítám Mostar). Pokud chcete moře, přesuňte se víc na jih a užijte si moře v Černé Hoře!.

TomTom Čierna Hora

TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
TomTom Bosna a Hercegovina
comments powered by Disqus