Končí klasická autorádia, nebo ne? Recenze nových trendů

V posledních letech mají automobily, které vyjedou z automobilky, integrovaná rádia. Často si tedy lidé kladou otázku, jestli je v současné době ještě prostor pro klasická autorádia, nebo brzy zmizí z povrchu zemského. Co od rádia obecně očekáváme, co trápí autorádia nainstalovaná do aut již v automobilce a jak se rádia vypořádávají s novými technologiemi přehrávání? Prodávají se ještě klasická autorádia, když má spousta aut už svá originální? Odpovědi na tyto otázky najdete v následujících řádcích.
Technologie, které (ne)vyžadujeme
     Není to tak dlouho, co jsme byli nesmírně vděční, když jsme mohli cestovat autem za doprovodu oblíbené hudby nahrané na klasické kazetě, magnetofonové pásce. Jejich kapacita však nebyla nikterak valná a otáčení kazety za jízdy ani trochu bezpečné. Později jsme zakusili výkřik techniky v podobě placek – cédéček. Kapacita kompakt disků nás neuchvátila, protože mohla být i menší než u kazety. Lepší však byla kvalita zvuku. I té se ale dnes smějeme.

Další vývojovou fází, kterou prožíváme dodnes, je éra USB, SD karet a Bluetooth. Kapacita záleží na samotné kartě či disku, je však možné vézt si s sebou třeba i 160 GB hudby, což je asi 2275 hodin hudby, tedy 94 dní nebo chceme-li 3 měsíce hudby, aniž bychom jednu skladbu slyšeli dvakrát.

Budúcnosť

Rádia z automobilek – jednomu stačí, jinému ne

Zatímco nenáročný posluchač, jemuž bohatě stačí, že má při cestě autem zvukovou kulisu, kterou mu reprodukuje originální rádio z automobilky, hudební fajnšmekr, který miluje spojení za oknem ubíhající krajiny a kvalitního zvuku by jízdu nervově nezvládl. Za vším stojí jediný problém – autorádia v automobilkách nevyvíjejí letití specialisté. Audiosystém je pro ně jen další „součástka“ auta. Proto poptávka po klasických autorádiích, která disponují nejmodernějšími technologiemi, nijak zvlášť neutichá.

Nevýhodou rádií, která jsou v autě integrovaná, je neodnímatelný panel. Přitom právě rádio s odnímatelným panelem je bezcenné pro všudypřítomné zloděje, pokud se k panelu nijak nedostanou. Když je součástí originálního rádia navigace, updaty map bývají drahé, což není lákavé. Rádio je také schopno přehrát jen málo formátů z CD nebo USB a v základní verzi bývá zpravidla bez Bluetooth a čtečky SD karty. Aby toho nebylo málo, všechny doplňky, které si chce uživatel koupit zvlášť, nejsou levné. Zasvěcení vědí, že kvůli zdlouhavému testování před integrací audia do auta jsou už při zavedení novinky technologie minimálně 3 roky staré. Hráči, kteří určují vývoj autorádií, a těmi nejsou a nebudou značky, které zároveň vyrábějí LCD televize či mikrovlnky, uvádějí novinky každý rok a posouvají vývoj dál.

OEM

Autorádia a nové trendy
     Autorádia, stejně jako ostatní technika, podléhá neustálému vývoji. Pro 1DIN (obyčejná zařízení) a 2DIN (například přístroje s LCD obrazovkou, ale i jiné) se neustále zlepšuje připojení přes Bluetooth, ale také využitelnost USB a SD karet. Originální ovládání na volantu už se dá připojit k aftermarketovým rádiím – to jsou ta, která si můžeme dokoupit a do auta přidat.

V souvislosti s 2DIN rádii se nejvíce mluví asi o možnostech připojení TV tuneru, aby bylo možné v autě sledovat třeba sportovní zápas. Co se navigací týče, například Kenwood navigace nabízejí update map na 3 roky zdarma. Výjimkou není ani možnost připojení k Facebooku, Twitteru a Youtube nebo možnost zrcadlení obrazovky smartphonu na obrazovku Kenwood rádia. V případě telefonů s Androidem můžeme mluvit i o ovládání telefonu z obrazovky Kenwood rádia. A to už je velký pokrok.

TV in Car

Pokud patříte mezi skromnější posluchače, kteří během jízdy autem nevyžadují dokonalý zvuk, pravděpodobně vám bude stačit rádio integrované již v automobilce. Jestliže je tomu ale naopak a vy si na kvalitu zvuku potrpíte a chcete využívat i jiné výhody aftermarketových rádií, zaměřte se na ně a vyberte si to, které vám bude svými funkcemi nejvíce vyhovovat.