Legendární značky – Harman/Kardon, JBL a AKG část 1.

Legendární značky – Harman/Kardon, JBL a AKG část 1.

Tři legendární značky, jejichž produkty provázejí lidstvo krátce, ale intenzivně, nebo desítky let výrobků a jejich vylepšených verzí. Milióny spokojených klientů jsou pro tyto značky naprosto samozřejmé. Pojďme si je představit.
Harman/Kardon
Sidney Harman      Harman/Kardon je společnost, která se zabývá výrobou kvalitních audio zařízení do domácností i do automobilů. U vzniku firmy v roce 1953 stál Sidney Harman a Bernard Kardon, čímž se vysvětluje i její název.

     Sidney Harman prokázal svůj obchodní talent už jako dospívající chlapec, když sbíral nově publikované, ale už přečtené časopisy. Ty potom levně prodával prodejcům tiskovin. Takový obchod byl výhodný pro obě strany – Harman z vydělaných peněz sám platil svůj život na střední a zčásti na vysoké škole. Právě tam se zjistilo, že je velmi nadaný na fyziku.    

     Harman i Kardon původně pracovali ve společnosti Davida Bogena, která se specializovala na výrobu systémů veřejného ozvučení. Na počátku 50. let 20. století však došlo ke změnám ve vedení firmy a Harman s Kardonem se rozhodli odejít a založit vlastní společnost. To se ukázalo být výborným krokem.

     Už v 50. letech došlo k výrobě prvních hifi produktů a integrovaných přijímačů, jejichž součástí byl tuner, předzesilovač a výkonný zesilovač. Místo tří zařízení lidem najednou stačilo jedno! V roce 1954 představila společnost první kompaktní AM/FM hifi přijímač. Dva roky poté Kardon opustil firmu a Harman se stal jejím jediným vlastníkem. V roce 1956 koupila společnost Harman/Kardon přední značku audio zařízení – značku JBL.

     Na konci 50. let spatřilo světlo světa první stereo přijímač Festival TA230. Stereofonního zvuku bylo v té době dosaženo kombinací jednoho AM a jednoho FM kanálu. Ještě v roce 1959 prodala společnost svůj první ultra širokopásmový stereofonní zesilovač. Ačkoli lidské ucho je schopné zaznamenat zvuk s nejvyšší hodnotou 20 000 Hz, zesilovač vytvářel i jiné tóny, které byly nakonec převáděny na sekundární zvuky nebo zvukové pozadí.

Harman/Kardon TA230

     V 70. letech firma vyrukovala na trh se svým prvním stereofonním kazetovým magnetofonem CAD5. V roce 1976 se stal americkým prezidentem Jimmy Carter a Harmana, který ho v boji o prezidentský post podporoval, požádal, aby se stal ministrem obchodu. Harman se proto musel vzdát všech svých aktivit, které by se mohly dostat do střetu zájmu s jeho novou pozicí. Společnost tedy prodal. Tím to ale neskončilo – v roce 1985 si mohl dovolit odkoupit ji od tehdejšího majitele zpět. Vrátil se tak ke své firmě.

Harman/Kardon CAD5

     Od konce 90. let se společnost Harman/Kardon začala soustředit na digitalizaci veškerých svých audio zařízení a ještě v roce 1999 představila svůj první CD přehrávač CDR-2. Hned v roce 2000 se na trhu objevil jejich audio video přijímač, který byl schopen dekódovat a přehrávat optické disky.

Harman/Kardon CDR-2

     Produktem, který můžeme v současné době vyzdvihnout, je bezdrátový přenosný reproduktor Esquire mini. Ultratenký designový reproduktor si získal srdce nejednoho milovníka kvalitního zvuku a byl oceněn jako nejlepší produkt sezóny 2014-15 v kategorii přenosných reproduktorů při udílení EISA Awards.

Harman/Kardon Esquire mini

     V roce 2000 také společnost Harman/Kardon společně se společností Apple vyvinula PC reproduktory SoundSticks, které s drobnými obměnami a úpravami prodávají dodnes. Kdo se dnes může pochlubit tím, že se jeho produkt prodává už celých 14 let a je vystaven v muzeu moderního umění v New Yorku?

Harman/Kardon Soundsticks

     Co se od počátků společnosti Harman/Kardon nezměnilo, byla stylovost audio zařízení. Nešlo pouze o výrobu technických vymožeností, s nimiž si lidé zdokonalovali své byty a domy. Každý kousek audio techniky vyrobený touto firmou skýtal příjemný pohled na stylový produkt, který se více podobal kvalitnímu kusu nábytku než nevzhlednému zvukovému zařízení.

     Produkty společnosti Harman/Kardon nejsou jen našimi decentními společníky do obývacího pokoje, ale bývají také jednou z prvních voleb pro ozvučení interiéru sériově vyráběných automobilů takových značek, jako je Mercedes nebo BMW.

Harman/Kardon in Mercedes

     Legendární zvuk doprovází dokonce i jakoukoli hudbu, hru nebo jakýkoli film na noteboocích značky Toshiba. A je to znát!

Harman/Kardon in Toshiba
comments powered by Disqus