Jak jsme využili navigaci TomTom na Balkáně

Jak jsme využili navigaci TomTom na Balkáně

Uprostřed léta jsme se rozhodli vyrazit na netradiční dovolenou po divokých řekách Balkánu. Jak sami tušíte, tyto řeky nejsou nikde u klasických letovisek u moře, ale ve vnitrozemí. Měli jsme naplánováno splavit chorvatskou řeku Mrežnici, Bosensko-Chorvatskou Unu, horní tok bosenské Neretvy u Boračko jezeře a horní část Tary nacházející se v pohoří Durmitor v Černé Hoře. Plní nadějí jsme byli vybaveni navigacemi TomTom a Mio (+ telefony Apple a Android). Věděli jsme, že Bosna a Hercegovina má mizerné pokrytí (jen hlavní tahy), tak jsme si pro jistotu vytiskli i itinerář z Google Maps.
První zastávkou byla řeka Mrežnice. Cesta přes Rakousko a Slovinsko byla bezproblémová až do cíle. Druhý den splav a dopravit auta na výtup v kempu (http://goo.gl/maps/C1ZWy). Už tady nastalo první překvapení, a vznikla první zásada, kterou jsme se chtěli řídit. V Chorvatsku, pokud máte rádi své auto, nejezděte podle mapy v navigaci po tenkých bílých cestách. U nás jsou to totiž většinou pěkné cesty i na sídlištích nebo na vesnicích, ale v Chorvatsku jsou to cesty bez asfaltu, kde podkladem je šotolina. Navigace Vás sice cestou naviguje, ale ne vždy to musí být sjízdné pro osobní automobil, někdy ani pro terénní s pohonem na 4 kolech. Je to spíš pro místních s domácím traktorem. Těch jsme museli několikrát využít.

Balkán TomTom
Balkán TomTom
Po úspěšném splavu chorvatské řeky jsme se přesunui do národního parku Una, už v Bosně a Hercegovině, do soukromého kempu (http://goo.gl/maps/no2Np). Už při překročení hranice zmizelo na všech mapách v navigaci podrobné pokrytí. Naštěstí je kemp nedaleko hlavního tahu, který je znázorněný na mapě a ten zbytek nám pomohl vyřešit vytisknutý itinerář z Google Maps. Tady jsme se také několik kilometrů projížděli po pěkné šotolině. I značení na nástup na splav bylo pěkné. Horší bylo dopravit auta na místo výstupu. Kde selhávaly offline navigace pomohla online navigace z Google Maps. Naštěstí v kempu bylo wi-fi připojení, tak jsme si dopředu stáhli mapy (ty si můžete stáhnout jen na 24 hodin, pak se musí obnovit).

Balkán TomTom
Balkán TomTom
Balkán TomTom
Další řekou v pořadí byla Neretva s kempem u Boračko Jezero (http://goo.gl/maps/ST7aq). Následoval 300km přesun přes Bosnu a Hercegovinu. Takovou cestu v našich končinách absolvujete přibližně cca za 2h 45min, jenže nám navigace ukazovala něco přes 4h 30min, což je skoro dvakrát tolik. Totiž Bosna a Hercegovina jsou jen samé kopce, pohoří, údolí, ale žádná rovina. Navíc dálnici nebo rychlostní silnici tu neznají. Široká dvouproudová silnice je luxus a maximálně 80km/h. Připadalo mi to, jako kdybych těchto 300km absolvoval přes Pezinskú babu nebo přes Branisko (bez tunelu). Navzdory tomu si řidič takovou cestu užije.  A tu nám pomohla navigace TomTom i s tak mizerným pokrytím. Bylo fajn, když člověk viděl na navigaci dopředu, co ho čeká.  Však posuďte sami na fotce.

Balkán TomTom
Balkán TomTom
Balkán TomTom
Balkán TomTom
Posledních 18km do cíle byl čistý adrenalin pro celou posádku. Abychom dojeli k jezeru, které je v nadmořské výšce  397m, tak jsme museli přejet přes hory a průsmyk ve výšce cca 1300m. Jednoproudová cesta, která byla definována jako dvouproudová s občasným 17% stoupáním či klesáním, bylo zážitkem pro celou posádku. Hlavně pro posádku s mikrobusem, který měl za sebou přívěs. Samozřejmě, že do každé ostré zatáčky jsme troubili, že jedeme, protože svodidla nikde žádná a sem tam nějaké rozšíření cesty (jak to šlo), vysypané štěrkem na objíždění se s protijedoucími auty. Ale výhled stál za to. Podívejte se na cestu na mém videu. Zde jsme pro navigaci uplatnili jen online mapy Google maps.

Načítám video ...

Balkán TomTom
Balkán TomTom
Před poslední řekou v Černé Hoře jsme si dali oddychový den v hlavním městě Bosny a Hercegoviny v Sarajevě. K našemu překvapení se těsně před vjezdem do města nachází dálnice, na které ještě stále pracují. Dokonce i naše navigace ji rozpozná. O to horší je to v hlavním městě. Hledáme nocleh, zapisujeme souřadnice a hurá do města.

Balkán TomTom
Balkán TomTom
Balkán TomTomNaší poslední zastávkou byla řeka Tara v pohoří Durmitor. Řeka teče nejhlubším kaňonem Evropy a druhým největším kaňonem na světě (První asi znáte). Do vytouženého kempu (http://goo.gl/maps/wkkTD) se dostáváme jen pomocí online map. Cesta je nádherná a docela široká. Jenže po cestě míjíme vojska OSN a zanedlouho se na cestě objevuje zátaras s objížďkou po jiné trase. Zase se několik kilometr trápíme lesní cestou po šotolině plné velkých jam, kde byste menší auto utopili. Značení je tu zajímavé. Ale objížďku jsme úspěšně absolvovali a skládáme se v kempu nedaleko hranic s Černou Horou.

Načítám video ...

Balkán TomTom
Balkán TomTom
Balkán TomTom
Balkán TomTom
Samotný přesun na splav řeky vede pohořím Durmitor a je to necelých 100km. Jenže není  100km jako 100km. Tuto trasu absolvujeme za dobré 3 hodiny! Ještě, že se domácí nabídli, že nás tam dopraví, protože naším Seat Alhambra bychom to neabsolvovali. Hlavně cestu domů. Projíždíme nádhernými scenériemi (navigaci jsme nechali v kempu, jelikož nepoznala start ani cíl), stoupáme do výšky až 1907 metrů nad mořem (nejvýše položená cesta v pohoří Durmitor) a zas klesáme do Žabljaku a pokračujeme dál k nástupu na splav nedaleko známého Đurđevića Tara Bridge. Splav končíme v Radovan Luka, kde nám řidiči někde vysoko nad sebe ukazují,  odkud přijeli. Nevěřícně na nich koukáme a po zabalení výstroje nastupujeme do aut a absolvujeme cestu nazpět do kempu. Po prvním kilometru nás přechází smích a modlíme se, abychom se na této cestě nezhroutili zpět do řeky. Totiž na úseku 11km překonáváme výškový rozdíl 1050m! Jen tento úsek nám trval skoro dvě hodiny. Po tmě s domácím řidičem překonáváme pohoří Durmitor zpět do kempu.

Načítám video ...

Balkán TomTom
Balkán TomTom
Balkán TomTom
Z Kempu na druhý den, přímý směr Bratislava přes Maďarsko. Navigace zapínáme ihned, co se dostáváme na zmapovanou cestu a šťastní vítáme Maďarskou dálnici a Bratislavské výmoly na cestách, což není nic, proti tomu, co jsme zažili za uplynulých 10 dní.

I když navigace neměly pokrytí, jaké bychom chtěli, tak podle navigace se nemá jezdit, ale má nám pomáhat. Na chvíli jsme se vrátili do časů, kdy nám stačili papírové mapy a i tak jsme se dokázali dostat do cíle. Mně osobně navigace v nezmapovaných územích pomohla alespoň tím, že jsem věděl, jaké zatáčky následují a to také hodně pomůže. Takže pro příště volím znova TomTom, i když pokrytí je téměř nulové. V takových destinacích Vám pomohou maximálně Google Maps, ale nechtějte vidět účet za roamingvá data :).

Balkán TomTom
Balkán TomTom
Balkán TomTom
Poděkování: vodackecentrum.sk
comments powered by Disqus